Slaglängd bakre gasdämpare?

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Hej kunniga!

Jag håller på att förlänga min gamla zr800 och införskaffade mig en montaincat boggie av samma årsmodell, jag har en 365 matta och mc har normalt 345, därför tänkte jag flytta bak fästena till chassit eftersom mc har mycket längre bandtunnel än vad min som är kort bandare har.

Det jag gjort nu är att jag flyttat fram de främre delarna av boggien, alltså främre dämpare och fått dom lika som min gamla boggie, jag flyttade även ihop bakre delen som består av fjäder länken och gasdämparen, mc verkar ha lite högre boggie än vad zr har men det är väl naturligt med tanke på stigningen och längden i mc-chassiet?

Mitt problem är att jag tycker inte att gasdämparen jobbar tillräckligt. När jag trycker fjäderstsget framåt så är det nästan bara fjädrarna som gör motstånd, gasdämparen jobbar bara över ca. 2,5-3 cm utav den ganska långa cylinderstången, min tanke var att dämparn är slut eftersom där borde vara mer motstånd men frågan är hur mycket ska den slå???

Tacksam för synpunkter!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Förstod inte riktigt vad du menade (är lite trött kanske) men det är skitviktigt om du byter till en annan boggie att måttet mellan främre och bakre fästpunkten är den samma som på skotern du tog boggien ifrån.

Blir riktigt skumt annars.
 

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Vad är det som blir skumt? Det är i princip två lika boggies bara det att det skiljer mellan fästrunkterna och längden på skenorna. Vad händer om man flyttar ihop det lite menar du?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
När du säger att du trycker ihop fjäderstaget. Menar du att du har boggien monterad eller är den lös?

För om du har den lös så lär ju den inte jobba som då den är monterad, fästpunkterna måste ju vara orörliga iförhållande till varandra
 

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Den är inte monterad i chassit! Jag menar att jag lägger min kroppsvikt på de bakre fästpunkterna och trycker der framåt så är det bara fjädrarna som tar upp energin, gasdämparen rör sig bara det lilla som jag skrev.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Den är inte monterad i chassit! Jag menar att jag lägger min kroppsvikt på de bakre fästpunkterna och trycker der framåt så är det bara fjädrarna som tar upp energin, gasdämparen rör sig bara det lilla som jag skrev.
Det blir nog fel. För så rör sig inte fjädringen då den är monterad. Det var det jag menade att främre och bakre fästpunkt måste ha samma avstånd mellan sig....då funkar den som den gör i tunneln och du kan se hur fjädringen jobbar