Slidmatning mxz 670

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu har jag fått problems.

Bytte packboxen på vevaxeln här om dagen och man var då tvungen att klyva blocket för att få i den. Tack vare det så var man tvungen att ta bort insuget och oljepumpen för att få isär blocket.

Givetvis var det då en fin oljefilm som höll fast slidskivan på insuget så när jag drog bort insuget så följe slidskivan med ut och släppte lagom när jag fått bort hela paketet från axeln som går från vevparti.

Pga att det inte finns nå märkning på den hur den ska sitta så undrar jag om någon här kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tjenare!
Har råkat ut för samma sak en gång. Jag ringde upp till närmaste rotax verkstad och bad om instuktioner. Nu minns jag inte riktigt allt han sa men jag fick ialla fall nå grader,och sen använde jag en liten gradskiva till att ställa in skivan.

Så ring en återförsäljare och be om att få prata med nån från verkstan.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Kul att ni engagerar er! Trodde inte alls jag skulle få något så här bra svar.

Ska nu försöka ta itu med problemet.

Skriker till om det blir något mer jag funderar över

Tack ska ni ha!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Om man mäter upp graderna på insuget först så borde man kunna lista ut vad det andra värdet ska va? HO lr inte menar jag..
Ett ex. : Om det är 80 så är det andra värdet 146. Hoppas ni fattar vad jag menar ? :D
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Jag klöv aldrig min motor när jag bytte den här om veckan. Jag svarva mig ett pressverktyg och använde centrumbulten på variatorn för att dra i den och höll emot med dragstarten, kleta på loctite stark (den gröna lr nån annan lämplig) så sitter det som berg. Har t,o,m pratat med lynx service lämnare som gjort det och det funka fin fint för dom
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Men vad är slidmatning och vad har det för funktion?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Det är ett mycket effektivt innsugs system som rotax använde fram till -99. Blev för dyrt heter det. Där för gick man över till reed innsug. Det är en "halv måne fårmad" skiva som drivs av vevaxeln och öppnar och stänger innsuget istället för inpulls styrda reed blad som sköter öppning och stängning. Man kan med detta system ganska enkelt ändra öppning och stängnings tiderna med olika skivor eller helt enkelt ta till slip skivan och öppna upp lite till om man har trimmat lite.

Under tidigt -90tal så började Crank shop och Polar performance bygga tre cylindriga rotax motorer med "dubbel slid" två slid skivor. Crank shop för dessa även i dag.

Jag och min gode racing vän har en helt unik motor, det är en 3 cyl trippel slid rotax 1000cc byggd av Paul Mc load som då drev Union Bay Racing. Nu mer känt som MRE inom drag racing. Motorn har ett par år på nacken med ger enligt uppgift 286hk! och detta var redan -01 Vi får se vad vi hittar på, men än så länge så står den i en hylla och samlar damm. Den reed styrda 3 cyl 1000cc MRE Prostock motorn som vi kör med nu är baserad på rotax 809 block(mach Z 800). Den ger 260+. Nu ska det tilläggas att de är mycket "billet" här och inga org cyl.