slp powder pro stoppgummi problem!

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
Tja... Ska montera på powder pros på min dragon 700 men ja får FAN inte dit dom pga att stoppgummit är för högt...får inte upp fästplattan tillräckligt mycket så man kan föra bulten genom hålet i spindeln. Fler som haft detta problem? kan man bara skita i gummit eller ska man försöka karva till det så det passar eller lägga dit en annan gummibit?
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Jag tog å slipade ur med bänkslipen när jag skulle dit med assaultvagnen
Funkade skitbra men använd skydd......
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Ser det ut att passa om du slipar ner det så är det ju bara att dra gå igång rondellen och putsa ner dom lite :)
 

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
Ok får testa det. Det ska vara rätt fästen å gummi va ja vet iaf,köpte begagnat å dom hade suttit på en iqrr har ja för mig. Å kollar man dom som säljer så ska det väl vara samma fästen till iq rr å min dragon.Får prova å karva till dom lite.
 

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
Jo det är andra spindlar men när man köper monteringssatsen så är det samma sats till alla IQ, å då borde väl det innefatta iqrr åxå...men ja är inte säker.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
När jag satte dit mina skidor så bröt jag bägge armarna ur led samt hade av en snabbtving.
Dom där jävla gummina är alldeles för tajta, men det gick med en jäkla massa våld.
Ja ja det blir så där när man kör amerikansk som har minsta måttet tum istället för millimeter.
Jävla bondsmide.
Men nu sitter dom där å ska inte bort igen
 

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
När jag satte dit mina skidor så bröt jag bägge armarna ur led samt hade av en snabbtving.
Dom där jävla gummina är alldeles för tajta, men det gick med en jäkla massa våld.
Ja ja det blir så där när man kör amerikansk som har minsta måttet tum istället för millimeter.
Jävla bondsmide.
Men nu sitter dom där å ska inte bort igen
Hehe ja det känns fan nästan omöjligt... Hur bar du dig åt då..haru nåt knep å dela med dig av?
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Hade precis samma problem när jag skulle dit med mina på assulten och när jag väl hade fått dit dem upptäckte jag att jag satt distanserna fel så de var i bredaste läget och jag skulle ha dem i smalaste... Så det var bara att börja om. Allt blir lättare om du har nån polare som hjälper dig med tex en rörtång och "bryter" upp fästet när du ska igenom med bulten. Lyckades dessutom förstöra gängen på ena bulten! Lycka till mina kommer sitta där så länge jag har kvar skotern:)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Snabbtving i oförstörbar plast går sönder, men en skruvtving i metall funkade.
Sätt i bulten i ena sidan skjut i så långt det går. Sen bryter man upp andra sidan på skidan med hjälp av skruvtvingen med skydd/gummi på spindeln. Skruva med hjälp av polygrip på tvingen sen bryt i tvingen tills hålen är vid varandra,behövs en del styrka sen banka i bulten med hammare.
Japp urmakeriprecision "the amerikan way"
Eller som nån annan sa tidigare slipa eller karva ur gummit.
Men jag visste att jag fått rätt grejor så det skulle faan dit.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Anledningen till varför det är så ruskigt tight beror inte på tillverkningsfel. Det ska vara riktigt tight för att skidan inte ska fladdra samt att den inte ska börja ploga.

Mina Gripper var rent värdelösa i snön standard pga att de började ploga direkt det blev lite motstånd.
Jag gjorde då distanser i stål under gummit och fick verkligen arbeta för att få in bultarna igen. Men nu är plogandet totalt eliminerat och jag älskar skidorna, ser ingen anledning till att byta bort dessa superba skidor förutom rent estetiskt, då ett par C&A xtx ser betydligt bättre ut tex.
 

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
Hehe..Ja det är inte bara tight, det är väl ungeför som att klämma in en elefant i en hundkojja eller nåt liknande. Men med mer våld går det säkert, vart bara lite osäker å ville veta vad andra hade för erfarenheter. Nu vet ja ju att alla andra hade samma helvete så då äre bara å kämpa på haha
 

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
Nu så sitter dom där.
Skalade helt enkelt av ett par mm på ovansidan kuddarna sen med lite lagom övertalning med en tving mot undersidan fästet å spindeln så gick det bra att få in bulten.
Gick utan att ta av kuddarna åxå men det vart en sån satans spänning när bulten va igenom så det gick fan inte röra skidorna nåt upp eller ner å så äre ju inte med orginalskidorna så då tycker ja inte det borde vara så med pp skidorna heller.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Snabbtving i oförstörbar plast går sönder, men en skruvtving i metall funkade.
Sätt i bulten i ena sidan skjut i så långt det går. Sen bryter man upp andra sidan på skidan med hjälp av skruvtvingen med skydd/gummi på spindeln.
Precis så gjorde jag med, funkade med snabbtving faktiskt men de vill gärna släppa. skulle inte vara fel om man hade tre händer heller ;)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Aha widetrak du gjorde den operationen själv du å. Ja inte att rekomendera att vara själv å göra detta.
Men är man envis så är man.
Man är väl på en 4årings nivå KAN SJÄLV
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
tjo, jag har nyss köpt powder pro skidor och ska montera dem, men skid stop gummit är för litet från original skidorna.

Måste man köpa till nya gummin då, eller är det nåt man borde få med? köpte dom från stenmarks maskin. och jag har en ski-doo 600rs
 

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
Mina pp skidor kom med brp fäste å då medföljde inga gummin.Jag sålde dom fästena till en kompis som han monterade på sin mxz -00 å han använde iaf orginalgummina å det passa perfekt. En annan kompis monterade på en 550 rev å han använde åxå orginalgummin.