Slutburk funderingar...

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Va du än gör köp INTE en speedtech burk. En kompis hade en sån på en f7a och stiften var kritvita fast det är insprutning och att f7an går ganska fett. Blev samma på min zr 800 fast jag körde med original bestyckning. Stiften ska vara oboy bruna då är det perfekt!

Last edited:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Polarn åker speedtech på sin rev800, och den går riktigt fint.. bänkad med ~130 häst också.
Alltså har den tappat några hästar. Den har STD ~135-139hp i bänk. Min Zr blev då mkt slöare, körde 1 timme med den sen blev jag less den och sålde den. Man kan bli lurad av ljudet också. :D

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
136 hästar anses väl som ett JÄVLIGT bra resultat på en Rev 800, och då denna låg på (jag tror det var) 132 hästar och har 7 år på nacken så tycker jag det är riktigt bra.

Kan vara skillnader i kolvslitage bla bla bla som orsakar effektskillnader också.

Härmed förnekar jag inte att slutburkar KAN ge minskad effekt.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
136 hästar anses väl som ett JÄVLIGT bra resultat på en Rev 800, och då denna låg på (jag tror det var) 132 hästar och har 7 år på nacken så tycker jag det är riktigt bra.

Kan vara skillnader i kolvslitage bla bla bla som orsakar effektskillnader också.

Härmed förnekar jag inte att slutburkar KAN ge minskad effekt.
Men det skiljer ju också från skoter till skoter fast det är samma modell och fast dom är nya. En kan ha ex: 140, den andra 138, den tredje 142, ja ni förstår. Men det är bevisat att speedtech ger minskad effekt. Och alla skotrar jag kört med speedtech burk har gått sämre än med original. Min kompis har också haft en på sin rev 600 sdi, den gick också sämre. Samma med MBRP det är också skräp. Jag har alltid sagt, ska man ha slutburk på 2cyl ska man ha SLP, låter int speciellt mkt men ger framförallt effekt. Och på 3 pipiga Yammaor ska det vara Bender eller SLP! Men alla tycker ju inte lika. Jag vill iaf åt effekten, ljudet kommer sen!

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har absolut ingen lust att dra igång en till idiottråd om slutburkar, men att maskiner diffar trots samma setup är ju precis vad jag påpekade i mitt tidigare inlägg.

Jag tycker det är fel utav dig att påstå att det enda man ska ha är SLP på twins och Bender på trippel, då det precis som du själv säger; skiljer så mycket från maskin till maskin.

Hauckburk ger bevisligen en fin effekt på SRX700 då polaren åker med sådan, och den går riktigt fint, och låter otroligt fint.

Själv har jag en MBRP på just nu, dock aldrig provkörd på snö, men med bra ljudnivå och fin tillverkningskvalité..
Vet av flertalet Speedtech som går grymt bra.
Så här kan man fortsätta i evigheter. (precis på samma sätt som du kan rabbla upp skotrar som påstås gå dåligt)

Nej, har inte lust att tjata i detta redan uttjatade ämne något mer.

Som tidigare så skriver jag ännu en gång;

Vita/ljusa stift så har du för snål bestyckning.

Mörka/svarta/blöta stift så åker du med för fet bestyckning.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
PPP

Ett litet inlägg i debatten...

De amerikanska "PPP" slutburkarna till Ski-Doo ZX & REV ger i flera olika oberoende bänkningar effektökningar !

Jag har själv sett flera av dessa bänkningar tidigare och det är inget snack att de ger effekt.

PPP är en av de få tillverkarna som verkligen fungerar men då har dem också hållit på längst av alla eftermarkands tillverkare av ljuddämpare/slutburkar,
Jag har för mig det är sedan 1994 :hmmmm:

.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Har absolut ingen lust att dra igång en till idiottråd om slutburkar, men att maskiner diffar trots samma setup är ju precis vad jag påpekade i mitt tidigare inlägg.

Jag tycker det är fel utav dig att påstå att det enda man ska ha är SLP på twins och Bender på trippel, då det precis som du själv säger; skiljer så mycket från maskin till maskin.

Hauckburk ger bevisligen en fin effekt på SRX700 då polaren åker med sådan, och den går riktigt fint, och låter otroligt fint.

Själv har jag en MBRP på just nu, dock aldrig provkörd på snö, men med bra ljudnivå och fin tillverkningskvalité..
Vet av flertalet Speedtech som går grymt bra.
Så här kan man fortsätta i evigheter. (precis på samma sätt som du kan rabbla upp skotrar som påstås gå dåligt)

Nej, har inte lust att tjata i detta redan uttjatade ämne något mer.

Som tidigare så skriver jag ännu en gång;

Vita/ljusa stift så har du för snål bestyckning.

Mörka/svarta/blöta stift så åker du med för fet bestyckning.
Jaja, Vi är 2 peroner som tycker ganska olika om detta, men det är ju som jag skrev i slutet på förra inlägget. Men nu är det väl slutdiskuterat om detta?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Sv: PPP

Ett litet inlägg i debatten...

De amerikanska "PPP" slutburkarna till Ski-Doo ZX & REV ger i flera olika oberoende bänkningar effektökningar !

Jag har själv sett flera av dessa bänkningar tidigare och det är inget snack att de ger effekt.

PPP är en av de få tillverkarna som verkligen fungerar men då har dem också hållit på längst av alla eftermarkands tillverkare av ljuddämpare/slutburkar,
Jag har för mig det är sedan 1994 :hmmmm:

.
Har aldrig hört talas om dom. :hmmmm: Har du nån aning om dom tillverkar till srx?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tikka gjorde en slutburk till en M8 och den gav hela 11hk. Men då höll dom på ett tag för att få den perfekt till just den skotern. Krävdes ett antal bänkningar och ändringar av burken.

Så hör med dom om dom gör till SRX.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jag kör då med en speedtech burk till min viper och den går då hur bra som hälst med den + att den blir lättare

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Sv: PPP slutburk till SRX...

Tyvärr tillverkar inte PPP någon slutburk alls till Yamaha :(.

.
Dom verkar ha samma princip som SLP. Burkarna både ser ut och låter typ samma som SLP. Hittade en sida där dom sålde och så hitta jag en där man kunde lyssna på hur dom låter.