Smäller och dör!

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Har en Polaris xc 700 -99 som började bete sig konstigt igår! Va ute och körde som vanligt och helt plötsligt dog den och small som ett bösskott. Röck i snöret några gånger och den tände till men hände inge mer. Stog där å klia mig i hövve nån minut men hittade inga synliga fel. Provade att rycka igen å då gick den som den skulle! Detta hände 3 gånger under dan på en tripp på 4-5 mil.

En polare trodde det kunde vara för att jag saknar "isoleringen" mellan luftburk och huv så att det kom snö i luftburken medan andra tror på statorn!

någon som varit med om liknande å har några tips?

Mvh

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Har endast gått igenom just kontakten från statorn lite lätt! Kunde då inte se något fel då. Ska ta en mer seriös koll å gå igenom kablarna hela vägen!

Fler som sagt statorn eller glappkontakt! Har dragit ut mätvärndena till statorn så ska väl kolla dom både varm och kall men lär väll inte visa fel så länge han går bra?

Man skulle väll ha mätt dom just dom få minuter han tjuras på, eller?

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Kolla det enklaste och vanligaste elfelet på polaris och yamaha först, nämligen gasvirens spänning så kontakten i gashandtaget funkar som den ska, den förhindrar ju gashäng om tex gasen fryser så bryts tändningen.

Brämma

Medlem
8 jan 2011
28
0
1
Ljungaverk
Ska kolla det! Hade ingen aning om det förresten! Är det bara kolla så att vajern är tillräckligt spänd och inte kärvar?

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Det ska vara ett visst glapp men jag vet inte exakt vad,jag tror problemet uppstår mest om den är för spänd tex om du satt dit styrhöjare.