smörja variatorn

Lennart68

Medlem
14 nov 2014
18
0
1
Frändefors
Var ska man smörja variation på plats nere med fjädern på axel eller på mer ställen . Ska man inte smörja alls kanske tack på förhand ha de.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Vilken variator menas ? Och nej nej man smörjer vanligtvis inte en variator överhuvudtaget , primärvariatorerna brukar ha självsmörjande bussningar och sekundären samma fast med glidklackar eller rullar i självsmörjande material
Så svaret är NEJ man ska inte smörja , däremot ska man tvätta bort allting fett ,olja ,remrester mm som kan göra att variatorernas växling inte uppför sig som dom ska
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jag rengör och smörjer alla rörliga delar på primär och sek variatorn med Payback " s202 Ceramic Dry"
Jag brukar även spraya in i motorn lite då o då trots att jag redan kör Nanobor tillsats i soppan , det kan aldrig bli för mycket antifriktion bor i motorn.

Kopierat från paybacks sida-

Ceramic dry är ett mycket speciellt torrsmörjmedel med ultralåg friktion. Baserat på alkohol med nanobor.
Binder inte smuts och damm. Ger en hård mycket hal och slät yta. Påverkar inte material som t.ex. plaster.
Temperatur upp till +1500°C. Förpackning 400 ml spray.

Användningsområden: Snöskotervariatorer och ren torrsmörjning