smalare framvagn på m7

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Har äntligen premiärkört min m7a, men är lite besviken på smidigheten.
Funderar på att bygga en smalare framvagn 36/38 tum. Har googlat på både svenska och engelska men hittar inget som tyder på att någon annan haft samma tankar?

Är det bara jag som tänkt i dessa banor?

Sen ser jag att det rekommenderas 4tums styrhöjare som max på de amerikanska forumen. Har en 3tums höjare nu och skulle vilja höja minst 4 till. Eller är min höjare ngt som sitter standard?

Annars får det bli en ny styrstång i CrMo.

//joel
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Jaha såhär ett år senare utan medhåll blev det iaf av med ny framvagn. Har dock bara provkört lite snabbt men geometrin fungerar och den känns ok.

Såhär såg den ut i fixturerna:


Under montering:


Och under premiärturen:


Nya bredden blev 36,5".
Hoppas nu bara hinna med en längre styrstång i CrMo innan fjällresan vecka 6
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Nöjd med resultat? :) hur gjorde du med dämpare?
Har bara provkört i det föret som är på bilden. Men jag märker inte av något negativt iaf..

Kör med originaldämpare. Skidorna hamnar lite lägre i utfjädrat läge, men det känns som det funkar.
Den något kortare fjädringsvägen lever jag gärna med då det inte är någon ledskoter.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Borde det inte bli lite längre fjädringsväg?
Fästena för dämparna hamnar väl längre in och dämparen är oförändrad, dämparna står med andra ord mer upprätt.

Vore intressant att se den stående på en plan yta bredvid en med original framvagn, tror inte det gör sån skillnad i snön men på hårt underlag skulle jag tro att det blir mindre matta i backen, skulle kunna bli bättre attackvinkel i djupsnön till å med.

Har du ändrat nått i boggien?
Längd på matta?

Har funderat på smalare framvagn men inte gjort slag i saken än.
Har monterat denna(eller liknande, minns inte märke) Front arm relocator(klicka här) och är nöjd.


Projekttråd(klicka här)
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Borde det inte bli lite längre fjädringsväg?
Fästena för dämparna hamnar väl längre in och dämparen är oförändrad, dämparna står med andra ord mer upprätt.

Vore intressant att se den stående på en plan yta bredvid en med original framvagn, tror inte det gör sån skillnad i snön men på hårt underlag skulle jag tro att det blir mindre matta i backen, skulle kunna bli bättre attackvinkel i djupsnön till å med.

Har du ändrat nått i boggien?
Längd på matta?

Har funderat på smalare framvagn men inte gjort slag i saken än.
Har monterat denna(eller liknande, minns inte märke) Front arm relocator(klicka här) och är nöjd.


Projekttråd(klicka här)
Nej rörelsen i framvagnen blir kortare med dämparen upprätad, däremot så hamnar den längre ner i utfjädrat läge. Om jag inte missminner mig efter sommarens skisser i CAD programmet så är spindeln numera 20mm lägre i utfjädrat läge och med 15 mm kortare fjädringsväg.

I praktiken tror jag inte jag kommer märka av något annat än att den är smalare (hoppas jag iaf).

Skotern är från början 141" men nu sitter det Ice age skenor i boggien och en 153" matta.
På de nya skenorna sitter främre fästet på "rätt" ställe och därmed slipper jag relocatorn.

Har kollat din projekttråd tidigare (och allt annat som handlar om dessa skotrar här på forumet)

Om det inte vore för att allt (förutom styrstång och framvagn) redan var fixat på min när jag köpte den hade jag nog också gjort en.

Kul att någon kommenterar iaf. :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Jag kom på att jag hade helt fel i bilen på väg hem igår, men glömde att ursäkta min tankevurpa när jag kom hem :)

Vet du om dämparna är schimsade hårdare eller nått sånt iom att de borde bli mer "vikt" per mm rörelse(eller nått sånt).

Använder du orginaldelarna i övrigt på ice age-skenorna?

Antar att även detta(LÄNK) är åtgärdat på dina skenor från fabrik men annars kan det ju vara intressant kanske, har inte orkat fixa det själv än men hittar jag orken så blir det nog av, relativt enkel mod som inte tar lång tid alls när man väl kommer till skott :)

Ser att du håller hus i Matfors, brukar du åka sydväst mot Hassela och åka nånting?
 

joelericsson

Medlem
10 nov 2013
36
2
8
Matfors
Jag kom på att jag hade helt fel i bilen på väg hem igår, men glömde att ursäkta min tankevurpa när jag kom hem :)

Vet du om dämparna är schimsade hårdare eller nått sånt iom att de borde bli mer "vikt" per mm rörelse(eller nått sånt).

Använder du orginaldelarna i övrigt på ice age-skenorna?

Antar att även detta(LÄNK) är åtgärdat på dina skenor från fabrik men annars kan det ju vara intressant kanske, har inte orkat fixa det själv än men hittar jag orken så blir det nog av, relativt enkel mod som inte tar lång tid alls när man väl kommer till skott :)

Ser att du håller hus i Matfors, brukar du åka sydväst mot Hassela och åka nånting?
Det är lätt att tänka fel. tänkte bygga smalare men efter att ha ritat upp det i cad programmet fick det bli såhär.

Vet inget om hur dämparna i boggien är shimsad. jag tror att allt är original förutom skenor och boggiehjul.
Den moden har jag faktiskt inte haft någon koll på, men gissar att det är åtgärdat på dessa skenor.

Jag bor numera i södra sverige men har skotern i sörfors. Det händer att det blir någon tur åt det hållet när kraftledningsgatorna är välfyllda med snö.

Fixade en projekttråd igår också http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=73211 med lite mer bilde roch info.