Smekar matta mxz600

Bjerrn

Aktiv medlem
20 feb 2010
72
0
6
Bureå
Tjenare, kör en Mxz 600 '00 och org mattan börjar bli sliten och jag funderar på att byta upp till en ny 38:as.
För det första: visst borde skotern orka med en 38:as utan att bli för slö?
För det andra: Kom med tips på bra och prisvärda mattor som går bra i puder.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja nog fan vevar den runt en 38a, 44 också för den delen. Men dreva för guds skull ner.
2t ner på lilla är nog bra - och ska du ha nya grejer så är stenmarks billigast.

ZxVC

Medlem
5 jan 2010
20
0
1
Vet inte om utrymmet i tunneln skiljer på -99:an och -00:an, men en 44mm blir för trångt om du inte tänkt sänka hela boggien. Bytte själv till en 38mm på min -99 och där var jag tvungen att flytta ner boggiehjulen som är skruvade direkt i chassiet för att mattan skulle gå fritt under. (behövde alltså inte flytta hela boggien) Har kanske 5mm till godo till kylaren nu.

Bjerrn

Aktiv medlem
20 feb 2010
72
0
6
Bureå
Klart den orkar med en 38mm..men jag skulle satt dit en 44mm på en gång samt ev. dreva ner den. tips på matta: http://www.stenmarksmaskin.se/ProductPopup.aspx?filename=db0056_2463.jpg
Du länkade bara till bilden (A)

Vet inte om utrymmet i tunneln skiljer på -99:an och -00:an, men en 44mm blir för trångt om du inte tänkt sänka hela boggien. Bytte själv till en 38mm på min -99 och där var jag tvungen att flytta ner boggiehjulen som är skruvade direkt i chassiet för att mattan skulle gå fritt under. (behövde alltså inte flytta hela boggien) Har kanske 5mm till godo till kylaren nu.
Okej, hur gjör man för att flytta ner hjulen?

j-core1

Prospect sledder
19 jan 2008
2
0
0
Piteå
det där kan inte stämma, jag har själv en mxz 600-99 som jag har satt en 38:as matta med Challenger mönster på och jag har då inte behövt flytta om nå boggiehjul eller nå annat. Visst, det är ju trångt upp mot kylaren i tunneln men det skiljer ju ändå 4-5 millimeter. p.s kan tillägga att den skottar betydligt bättre i lössnö nu jämfört med den slitna 32:an jag hade förrut ;)

Bjerrn

Aktiv medlem
20 feb 2010
72
0
6
Bureå
VAd är det för bredd samt längd på org mattan? och Vilket mönster lämpar sig bäst om man ska köra mkt i puder osv?

Bjerrn

Aktiv medlem
20 feb 2010
72
0
6
Bureå
Jag har hört att Ripsaw mönstret är mest för leder???????????

Hur funkar Intence mösntert i snö?!!!!!!!!

R

RevMan

har hört från många håll att brp 44mattan behöver nonslip hjul.
Tror den saknar en rad av invändiga kuggar

ZxVC

Medlem
5 jan 2010
20
0
1
det där kan inte stämma, jag har själv en mxz 600-99 som jag har satt en 38:as matta med Challenger mönster på och jag har då inte behövt flytta om nå boggiehjul eller nå annat. Visst, det är ju trångt upp mot kylaren i tunneln men det skiljer ju ändå 4-5 millimeter. p.s kan tillägga att den skottar betydligt bättre i lössnö nu jämfört med den slitna 32:an jag hade förrut ;)

Köpte själv mattan med "Intense"-mönster från stenmarksmaskin i början på den här säsongen och jag är helt klart nöjd, Men före jag flyttat ner hjulen så kunde jag inte dra mattan runt. Eller ja, med våld gick den ju dra runt, men det som "hackade" när varje kam skrapade i tunneln. Efteråt nerflyttningen gick den lätt... Kan ju hända att dina hjul redan var nerflyttade?.

Bjerrn

Aktiv medlem
20 feb 2010
72
0
6
Bureå
Köpte själv mattan med "Intense"-mönster från stenmarksmaskin i början på den här säsongen och jag är helt klart nöjd, Men före jag flyttat ner hjulen så kunde jag inte dra mattan runt. Eller ja, med våld gick den ju dra runt, men det som "hackade" när varje kam skrapade i tunneln. Efteråt nerflyttningen gick den lätt... Kan ju hända att dina hjul redan var nerflyttade?.
Vad har du för årsmodel på din Mxz?
Och hur gör man för att flytta ner hjulen?

ZxVC

Medlem
5 jan 2010
20
0
1
-99

Bara att borra nya hål :) Om du kollar i tunneln så ser du att de finns färdiga hål i förstärkningen, därmed har du läget på hålen så du får samma höjd på båda sidor. Bara att borra upp genom aluminiumet och flytta ner axeln