smidda eller gjutna kolvar till min snopro -09???

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Jag är dåligt insatt i just 09 snopro. Jag "tror inte" snopro 09 600cc är känd för att spräcka kolvar och då bör man köra gjuten kolv. Gjuten kolv håller längre och smörjer bättre typ håller fast oljefilm bättre än smidd kolv. Gjuten kolv är inte lika känslig på varmkörning heller nog för att man ska varmköra!

Gjuten är inte lika skärkänslig som smidd kolv som har problem att hålla fast oljefilmen samt att materialet i smidda kolvar rör sig mer vid värme/kyla. Smidda kolvar klarar inte lika många timmar heller som gjuten innan de når slitgränsen = för glapp.

Tyvärr finns ingen säker piratkolv att köpa så org är bäst. Annars är snopro och spi "relativt säkra " fast de kan tappa en ringstopp om man har otur. Ringstoppen kan även sitta lite för nära en insugskanal så man måste kolla det noga ,men det gäller även org kolvar.
 

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
då känns de som de blir snopro kolvar med tätare byten ist för orginal eller smidda. får ju trots allt snopro kolvar för under halva priset mot orginal.
Blir mer å mer tveksam på smidda desto mer jag hör om dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Två saker som är bra med smidda är att de inte spricker och kan vara lättare än gjuten. Varmkör tills motorn har full arbetstemp så är det lugnt. Man kan såklart smyga iväg omedelbart men på ytterst lite gaspådrag.

Om man vill ha bästa tänkbara inkörning av kolvar så kör på mineralolja minst en tank och undvik höga varvtal.
Första uppstarten är viktigast, bäst för kolven är flera korta uppstarter med avkylning på ca 10min eller längre. Första uppstart ska inte motorn vara igång längre än ca 30-40 sek andra uppstart ca 1 min längre o längre tid kan man ha den igång med andra ord. Starta och kyl av minst 5ggr.

Detta gör man för att kolven inte ska hinna bli varm för snabbt som det kan bli med nya kolvar. Med starta/stanna/kyl metoden körs kolvarna in med relativt stort spel (kall) vilket minskar risken för hotspots som kan bli glaserade och ställa till skärning senare eller omedelbart.
Har man en förgasarmotor kan man hissa/shimsa upp nålarna lite för bästa inkörning/kylning.