Snälla övertyga mig !!

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Är väldigt nära att byta till en 04:as rx1-warrior , börjar dock bli lite tveksam ?
yamahas maskiner är ju grymt driftsäkra , men så får man ju vikten på köpet då också.
Jag är faktiskt lite sugen på en f7a också ,men vet då att det alltid kan uppstå klater med maskinen . Effekt/Vikt förhållandet på den maskinen gör den helt enkelt åtråvärd.
Hur som helst har aldrig testat en rx-1:a , har däremot pinnat runt på en 06as venture som jag nu äger så jag vet hur yamahas 4-takts maskiner känns.
Det jag funderar på är dock om skillnaden kommer att bli så stor?
Är det bra med pulver i rx1an ??
Är väldigt nära ett byte nu men är lite i valet och kvalet så här innan snälla ge mig feedback.
 
12 okt 2006
44
0
1
Jag skulle ha tagit f7:an utan att tveka. Rapp, lätt , lätthanterlig. Den blev ju inte bästa ledskoter 4 år i rad bara med tillfälligheter
 
E

ejwbegysv

Tycker du ska ta dig en funderare på vad du ska använda maskinen till och hur du kör... Det är två helt olika maskiner du pratar om..

Tuffar du runt på leder endast så är kanske inte vikten den viktigaste egenskapen att gå efter...

Mitt personliga val (om jag skulle ha en allround skoter) skulle vara att vänta till nästa vinter och köpa en Ski-doo Renegade 800r (nya motorn)...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
RX-1:an är ju helt klart en ledskoter. F7an funkar väl sådär i lössnö
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Köpte faktiskt skoter med avsikt för led-körning, men det har dock utvecklats till mer lek betonat , eftersom polarna kör sportmaskiner och bergsgetter.
funderar faktiskt mer och mer på en f7-06 , men har alltid varit nyfiken på rx-1an jag vet att dom är lite tung osv jag har ju kört fyrtakt i en säsong .
Lie synd på vikten eftersom dom i övrigt har fin kvaliteé.
Hur är det med pulvret i rx1an då ?
Ser gärna att någon som ägt både 2takt och 4takt svarar .
Hur är rx1an i jämförelse med tex rs motorn?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan inte jämföra RS-motorerna med RX. Det är 2 helt skilda världar.
När det gäller pulver så är det inga problem att lämna en F7a efter sig, och sedan så kan du ligga full mutter tills tanken är slut, det gör man inte med en F7a.
Men v-kitt är ett måste, det blir en helt ny maskin då.
Med v-kitt så hänger man efter Doos värsting.

Vikten då, jo, när du fastnat så märks det, men annars så märks det inte alls. Visst väger en RX mer, men å andra sidan så har den en motroterande motor vilket motverkar gyrokrafterna som genereras i övriga drivlinan, därför så blir den oerhört lätthanterlig jämfört med vad man kan tro.

Men testa en RX så får du själv bilda dig en uppfattning.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Försök att hitta en Warrior från 06. Är först då Warriorn börjar komma till sin rätt med körställning mm.
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Du kan inte jämföra RS-motorerna med RX. Det är 2 helt skilda världar.
När det gäller pulver så är det inga problem att lämna en F7a efter sig, och sedan så kan du ligga full mutter tills tanken är slut, det gör man inte med en F7a.
Men v-kitt är ett måste, det blir en helt ny maskin då.
Med v-kitt så hänger man efter Doos värsting.

Vikten då, jo, när du fastnat så märks det, men annars så märks det inte alls. Visst väger en RX mer, men å andra sidan så har den en motroterande motor vilket motverkar gyrokrafterna som genereras i övriga drivlinan, därför så blir den oerhört lätthanterlig jämfört med vad man kan tro.

Men testa en RX så får du själv bilda dig en uppfattning.
Var får jag enklast tag i ett effektivt vkit till rx1an ....pris....märke ??
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Försök att hitta en Warrior från 06. Är först då Warriorn börjar komma till sin rätt med körställning mm.
Det vore drömmen för mig jag är fullt medveten om vad man säger om rx1orna fårn 06 , frågan är bara om jag har tillräckligt med dollars för en sådan dom ligger ju runt 100000:- beggat :(
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hej

Hade en 04:as Warrior tidigare innan jag bytte mig en ny Warrior och kan säga från min synvinkel och upplevelse att jag skulle inte ens fundera på något annat. Sedan skall man alltid bilda sig en egen uppfattning om vad man gillar och inte gillar och det ska inte stickas under stolen med att dom är tyngre än en "vanlig" maskin men som nämnts tidigare är detta inget som känns då man är ute och kör. Skulle man däremot fastna så känns dessa extra kilon men å andra sidan så har jag aldrig dragit/lyft upp en skoter som kändes lätt då man sitter fast ute i djup snön. Vad gäller variator kitt så har jag ett liggandes till denna årsmodell som endast varit monterat och prövat i några mil tills "husse" kom på att han vill ha en ny "krigare" detta kan vi göra ett mycket bra pris på! Lycka till med ditt skoterval.

MVH
Daniel
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
En sista fråga vad väger 04ans rx1 warrior torr någon ??
Nu är bytet mycket nära ....by the way 400 mil är väl inte så mycket va ?
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Hej

Hade en 04:as Warrior tidigare innan jag bytte mig en ny Warrior och kan säga från min synvinkel och upplevelse att jag skulle inte ens fundera på något annat. Sedan skall man alltid bilda sig en egen uppfattning om vad man gillar och inte gillar och det ska inte stickas under stolen med att dom är tyngre än en "vanlig" maskin men som nämnts tidigare är detta inget som känns då man är ute och kör. Skulle man däremot fastna så känns dessa extra kilon men å andra sidan så har jag aldrig dragit/lyft upp en skoter som kändes lätt då man sitter fast ute i djup snön. Vad gäller variator kitt så har jag ett liggandes till denna årsmodell som endast varit monterat och prövat i några mil tills "husse" kom på att han vill ha en ny "krigare" detta kan vi göra ett mycket bra pris på! Lycka till med ditt skoterval.

MVH
Daniel

när det blir byte så pmar jag dig kanske angåeende varitor kittet vad är det för tillverkare ?
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Det är ett Maxximum Performance kitt, vikten kommer jag inte ihåg säkert men jag tror att TJÄNSTEVIKTEN var 313kg men som sagt jag kan vara ute och cykla?!:eek:

MVH
Daniel
 

dunderklumpen

Medlem
16 feb 2005
20
0
1
håller med en föregående om att körställningen har förbättrats avsevärt sedan -04..men de går inte att komma ifrån att de e en gris att hålla på med...köpte själv en ny warrior -04 men efter 250 mil gav jag upp...har väl aldrig varit med om dess like till U-båt....fick ju för f** använda snorkel när man ville ta sig fram....men detta va inte på led så klart..

ska man åka led är den för övrigt kanon..drog de flesta bla fusion 900 lämnade man bakom i snöröken hehe..

välj f7...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
håller med en föregående om att körställningen har förbättrats avsevärt sedan -04..men de går inte att komma ifrån att de e en gris att hålla på med...köpte själv en ny warrior -04 men efter 250 mil gav jag upp...har väl aldrig varit med om dess like till U-båt....fick ju för f** använda snorkel när man ville ta sig fram....men detta va inte på led så klart..

ska man åka led är den för övrigt kanon..drog de flesta bla fusion 900 lämnade man bakom i snöröken hehe..

välj f7...
Menar du att den dök i snön?!? Jag har aldrig haft problem med att den dyker i snön, däremot så går bakändan djupt och det beror mest på den /&#"&/%#¤(/&" branta mattvinkeln som gör att den gräver sig genom snön istället för flyter upp ovanpå.

Jag drog in balata fram ca 10 mm och det blev bättre. Har letat efter en Thunderboggie för inmontering, men har tyvärr gått bet på den saken. :(
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Kan heller inte hålla med om jag tyckte den dök mer än någon annan maskin av samma typ snarare tvärtom efter lite justerande av boggien (ganska mycket) så funkade den mycket bra utanför spåren dock talar den körställningen som är på den årsmodellen att man inte skall vara för lång då sittställningen är låg på den och prioriterat för behaglig ledkörning, men för mig som är ca 182cm lång och 100kg tung gick det bra att leka i pudret. Sedan så jämnförs ofta warriorn och RX1 i övrigt med "mindre" maskiner typ F7 och allt vad dom heter medans dess klass egentligen är typ Polaris 900, Mach z m.m och det ska man ju veta att det är inga lätta maskiner heller. Sedan är det ALLTID avgörande hur skotern känns när man kör den och där vill jag säga att Yamaha är marknadsledande vad gäller att "trolla" bort vikt.

MVH
Daniel
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
det vanligaste argumentet är ju just att dom upplevs som tyngre än just 2 taktarna , vilket jag förvisso kan hålla med om .
Men jag tycker alltför ofta att amn pratar om nackdelarna med 4 taktarna , själv gillar jag att inte stinka moppefjortis efter en dag på skoter + att jag gillar yamaha för deras driftsäkerhet.
Hur som helst vill bara meddela att jag kommer att slå till på denna maskin,
kan tillägga att jag redan jagar styrhöjjare och variotor-kitt till den.
Visst kan man höja "2" utan att byta ut vajrar och dyl ?
Samt är det bökigt att byta till en nyare dyna om man skulle vilja det pris någon ?
Det sitter redan extra kylare fotstegsförstärkare och bredare skidor (05ans ) på denna maskin.
Mvh.