Sno pro 440 -03 fart och V-force Reeds?

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Hejsan.
Införskaffade mig nyligen en Sno Pro 440 -03.
Tidigare ägt en Lynx Rave 800.

Märks direkt att detta inte är någon maskin som fungerar bra i snön.
Men den känns så jäkla slö på lägre varv så jag blir ju vansinnig.
Effekten kommer efter ett väldigt långt tag och undrar hur man kan göra för att få effekten lite tidigare.

Vad jag har förstått så är dessa skotrar väldigt ned drevade redan original.
Vad gör V-force Reeds för skillnad? Och gör dom någon skillnad?
Finns det något som jag kan göra för att få lite tidigare effekt?

Du som ber mig byta skoter eller liknande behöver inte svara.

MVH//Andreas
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
det låter märkligt eftersom dessa 440maskiner är gjorda för att verkligen vara start snabba.
jag har en arctic 440 snopro som du fast av nyare årgång den hänger av de flesta standard maskiner upp till 100kmh.
din motor/variator kan inte vara frisk
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
snopron är garanterat klart bättre än lynxen i lössnö förutsatt att mattan snurrar , men med en klen 440 motor som inte ens har gassvaret kvar kan de inte vara ngn höjdare , måste ju vara något som är fel , har den kompression ? är variatorerna i ordning ?
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Kollat så inte APV står spärrade i öppet läget?
Låter ju mysko, dom brukar ju va rappa. Men sen kan du ju inte förvänta dig bottenvridet från en 800, kan ju vara variatorerna som häcklar kanske.
 

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
Tackar för väldigt bra respons!
Jag förstår ju att skillnaden mellan 440 och 800 är stor vilket gör att den inte är lika rapp från början.
Känns nästan som en "turbokick" då den väl kommer igång.
Vad jag har hört så ska 03orna vara väldigt rappa.
Lössnö vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om, smal matta och "bara" 32mm kammar. Inte optimalt då den är så pass smal som den är.
Är inte detta lite av en "race maskin"?

Förstår som ni säger att den skall vara rapp isåfall.
Har skruvat bilar hela mitt liv, men inte skotrar. Vad är APV?
Och vet någon om det är värt att köpa andra Reeds?

MVH//Andreas Tackar på förhand!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
APV = Arctic Power Valve

Det sitter variabla avgasventiler ovanför avgasportarna på cylindrarna.Ta isär dem och rengör dem.
 
B

Biosteel

Hejsan.
Införskaffade mig nyligen en Sno Pro 440 -03.
Tidigare ägt en Lynx Rave 800.

Märks direkt att detta inte är någon maskin som fungerar bra i snön.
Men den känns så jäkla slö på lägre varv så jag blir ju vansinnig.
Effekten kommer efter ett väldigt långt tag och undrar hur man kan göra för att få effekten lite tidigare.

Vad jag har förstått så är dessa skotrar väldigt ned drevade redan original.
Vad gör V-force Reeds för skillnad? Och gör dom någon skillnad?
Finns det något som jag kan göra för att få lite tidigare effekt?

Du som ber mig byta skoter eller liknande behöver inte svara.



MVH//Andreas


hade exakt samma symptom på min snopro. din variator e helslut och du har en packbox som har farit.:hmmmm2:
 
B

Biosteel

Okej! Om man ska inhandla en ny.. Vad ska man ha för någon? Och finns det någon som inte ligger på fantasipriser?

törs inte svara. jag lämnade in till ÅF och alla skador kostade runt 15K .. så blir nog ingen billig historia för dig heller :argh:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Firecat chassit är mycket bra i snö ska gå som en båt på snön bara du har snurr å grejjorna. Jg rekomenderar att du ser över variatorerna.
Det brukar gå att få tag på en ny primär för ca 4000, kolla med tex. stenmarks maskin de har ofta bra erbjudanden.

http://www.stenmarksmaskin.se/
 

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
törs inte svara. jag lämnade in till ÅF och alla skador kostade runt 15K .. så blir nog ingen billig historia för dig heller :argh:
Oj! Det lät våldsamt! Var det bara en renovation av variatorn?

Firecat chassit är mycket bra i snö ska gå som en båt på snön bara du har snurr å grejjorna. Jg rekomenderar att du ser över variatorerna.
Det brukar gå att få tag på en ny primär för ca 4000, kolla med tex. stenmarks maskin de har ofta bra erbjudanden.

http://www.stenmarksmaskin.se/

Okej! Tackar för tipset. Då ska jag kolla där! :)
 
B

Biosteel

nej det bytt packbox och totalrenovera hela variatorn fanns inte en del som va hel i den typ. kännde igen det symptomet som du beskrev :) hur går det för dig med skotern :)? fått nån ordning på den ännu =)?
 

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
nej det bytt packbox och totalrenovera hela variatorn fanns inte en del som va hel i den typ. kännde igen det symptomet som du beskrev :) hur går det för dig med skotern :)? fått nån ordning på den ännu =)?
Okej! Hehe
Nej, tyvärr inte ännu.
När man äntligen börjat träna och slutat upp med rökningen fick jag lunginflamation.
Så fort jag blivit fri den så ska det skruvas hejvilt!
Återkommer när jag hittat lite fel :)
 
B

Biosteel

Okej! Hehe
Nej, tyvärr inte ännu.
När man äntligen börjat träna och slutat upp med rökningen fick jag lunginflamation.
Så fort jag blivit fri den så ska det skruvas hejvilt!
Återkommer när jag hittat lite fel :)

det lät ju synd =) .. men det e bra uppdatera med information för oss. jag måste fråga. ha du haft nån form av mindre oljestänk oxå under huven ? :confused:
 

SaTN

Medlem
12 dec 2008
40
0
1
Östersund
det lät ju synd =) .. men det e bra uppdatera med information för oss. jag måste fråga. ha du haft nån form av mindre oljestänk oxå under huven ? :confused:
Absolut! Jag ska göra mitt bästa, är på bättringsvägarna snart tror jag.
Väldigt lite. Har inte hunnit kollat vart det kommer ifrån.
På Lynxen jag hade var det olja mest överallt tyckte jag.

Ska försöka att uppdatera mot fredag för svar. :)

MVH//Andreas