Snow King Kinabarnskoter

bellanoni

Ny medlem
4 aug 2015
2
0
1
Örnsköldsvik
Hej
Nu vet jag att dessa kinaskotrar inte är att rekomendera då man läser trådarna.. men likväl har jag en och barnen har skoj :)


Nu är det så att mattan tappat en hel del drivkuggar, så den driver ej så bra längre. Ngn som skruvat och bytt?


Hörde att man kunde byta till en Polaris 120 matta (ca 3400:) ngn som vet om det funkar?
Sen hörde jag åxå att man kanske kunde byta drivhjul till Non Slip och behålla den gamla mattan... ?


Ngn som kan ge mig råd tack ?
 

Liljeby77

Medlem
8 okt 2014
6
0
1
Jag har samma bekymmer med ungarnas skoter.
Fick du ordning på det?
Med vänlig hälsning, Jens
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Kapar tråden lite om det är ok. Även mina ungar har en Snow King. Vet att det är rackel men vore kul att få igång den. Problemet med den är att gnistan kommer och går, idag gick den en stund för att sedan vara helt stendöd. Kan det vara cdi som är paj? Andra misstänkta delar är ju relät samt regulator. Någon som har en idé?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag förmodar att tändsystemet ser ut ungefär som på små kinatillverkade elverk, billiga EU-moppar mm med tvåtaktsmotor, och fungerar lika slumpmässigt?
Där är dåligt pressade flatstiftskabelskor den absolut vanligaste anledningen till att tändningen krånglar. Kolla att kabelskorna sitter bra på flatstiften, och avsyna noga hur kabeln är fastpressad. Ibland kan man dra loss kablarna från kabelskorna med handkraft, och ibland är det slarvigt skalat/monterat så det ligger plastisolering mellan i kontaktpressningen och bara någon enstaka tråd kanske råkar göra kontakt.
Jag har också varit med om både trasiga tändspolar och avbrott i spolar på tändplattan. De senare går ofta att reparera, brottstället är ofta där tråden från yttre änden av lindningen är skarvad till utgående kabel från tändplattan.
Däremot har jag aldrig drabbats av någon trasig CDI-modul i sådana sammanhang.
Regulator mm kan man utesluta helt och hållet, de har inget med tändsystemet att göra.
 

Krille2246

Ny medlem
14 dec 2023
2
0
1
69
Malå
Kapar tråden lite om det är ok. Även mina ungar har en Snow King. Vet att det är rackel men vore kul att få igång den. Problemet med den är att gnistan kommer och går, idag gick den en stund för att sedan vara helt stendöd. Kan det vara cdi som är paj? Andra misstänkta delar är ju relät samt regulator. Någon som har en idé?