SnoX, inte för alla?

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Hej alla glada cross entusiaster. Tyvärr har jag läst körordningen först idag för tävlingen i Sollefteå och ville komma med ett inlägg. Naturligtvis skall Proklasserna vara grädden på moset i dessa tävlingar men jag ser det lite som en skymf emot våra ungdomar och damer samt alla andra förare som gör sitt bästa att tävla och skaffa sponsorer. Varför skall de komma i skymundan? Kan man inte lägga finalerna så att även de kan få visa upp sig mot publik och sponsorer. Alla som är med och tävlar lägger ner massor av tid och pengar men vad är vitsen med att åka land och rike runt för att sedan bara gömmas undan. Då kan man lika gärna ta bort de klasserna, men gör man det vem skall då växa upp och bli en Proförare? Borde inte alla ha en chans att synas?
Om jag förstod rätt med depån så skall inte publiken få gå in där, kan det stämma? Skall det kosta pengar? Vem skall betala det?
Vitsen med öppen depå är bla att kunna visa upp sina sponsorer, om den är stängd kan inte ens Proförarna profilera sig.

Per Peterson
Glansgårdens Bil & Motor AB
Borlänge
 
Hej Per

Jag vet inte om du läste igen körordningen ordentligt eller? Den vänstra spalten går löpandes hela dagen och den högra spalten har fasta körtider, båda spalterna går samtidigt. Ingen final körs förrän publiken är på plats efter kl 13.00

Samtliga finaler går när publiken är på plats. Vi anser att det är bättre att köra bort en del av tävlingen innan man kör för publiken. Totalt kommer vi att köra 81 heat under lördagen. Samtliga förare kommer att ha möjligheten att köra minst tre heat, förmodligen fyra och en del tillochmed fem heat. Av samma anledning så är det sluten depå. Däremot så kommer vissa platser att vara öppna, så kallade hotspots.

Om man tittar på många tävlingar runt om i landet så är det minst när finalen för Pro klasserna går, är det mer rätt? Att köra hela tävlingen inför publik skulle leda till att alla tävlingar skulle bli "stadioncrosstävlingar" hur många tävlande och hur utvecklande det skulle vara för förarekåren är svårt att säga. Vi tror inte att det är rätt väg, men precis som du skriver så skulle samtliga tävlande då få synas under hela tävlingen.
 
Last edited:
E

Ej medlem/Inloggad

Stängd depå??

Jag blir besviken när jag ser att man inte ska kunna gå in på depån. Vad ska man då göra under pausen? Det är ju det som är det roligaste för en annan som inte själv kör, men har barn som vill titta på alla skotrar och få en chans att prata med skoterfolket. Och hur ska man då få en chans att skaffa autografer av barnens idoler?

Skotergräsänka
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ursäkta!

Hej!
Jag ber om ursäkt för att jag sticker ut hakan utan att ha riktig koll på läget. Det har dock visat sig att jag inte var ensam att tro galet. Jag är dock fortfarande tveksam till depån men jag kanske har fel även där.
Önskar alla lycka till i första racet nu på Lördag, både arrangörer och förare. Hoppas på fina tävlingar och förhoppningsvis bättre väder.
Per Peterson
Glansgårdens Bil & Motor AB
Borlänge
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Jag tycker det största felet med den här tävlingsformen är att det är så glest mellan orterna det tävlas på. Jag har 30 mil till närmaste ort tävlingen går på,och det är för långt tycker jag. (bye,bye fribiljett jag fick när jag prenumererade!) Kunde det inte funnits en tävling nånstans mellan Ö-vik och Gällivare?!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Håller med helt, Alldeles för glest mellan orterna. Längst ner och längst upp i skotersverige.
Nu bor ju jag iofs i Gällivare, men har för långt till kvaltävlingarna för att "kunna" köra nån av dom, å då kan det ju inte bli nån final heller :-/
/ Tomas
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Ett förslag hade varit Lycksele. Dom har väl en bra bana,där det både anordnats cuper och SM-finaler förr. Dessutom finns det ju "alltid" snö där,i.a.f. jämfört med en ort närmare kusten som Skellefteå eller Umeå.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Läge nu att fixa en ersättningstävling längre norrut nu när Avesta blev inställt.....!? ;) Jag kommer
/Tomas