Soppapumpen pumpar inte

Krutponken

Ny medlem
31 okt 2012
4
0
1
Hej, fick en El Tigre EXT -89 som har stått i ett år av en polare. Har hållt på att försöka få igång den, men det går inte så värst bra.

Den startar och går om man häller i soppa i cylindrarna, så den funkar utan problem så. Hur som helst så suger den inte via pumpen. Jag har bytt alla slangar och kollat att det inte läcker någonstans, men den suger inte ändå.

Får man ut lite bensin i soppaslangen som går från tanken och drar i startsnöret så kan man se att det blir lite sug, men inte nog för att dra ut mer ur tanken.

Jag har kollat att det inte är stopp i tanken, samma med förgasarna (om det hade spelat någon roll vet jag inte)

Någon som vet vad det kan vara? Membranen i pumpen som är pajj?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de kan vara membranen eller packboxen mellan vevhusen på vevaxeln , pröva att blåsa i tanken så det spolar genom pumpen , det ska spruta rätt bra ur slangen till gasarna när du drar i snöret , ibland kan den bara torka ihop om den stått
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag skulle börja med att skruva upp pumpen och kolla över membranet alt byta det direkt, sen om det inte funkar får du nog börja byta packningar i motor.
 

Krutponken

Ny medlem
31 okt 2012
4
0
1
de kan vara membranen eller packboxen mellan vevhusen på vevaxeln , pröva att blåsa i tanken så det spolar genom pumpen , det ska spruta rätt bra ur slangen till gasarna när du drar i snöret , ibland kan den bara torka ihop om den stått
Trycksatte tanken, lät bensinen spola igenom pumpen, och då gick den igång. Sen höll den sig levande utan problem.

Gick så bra att jag tog mig en test-tur, och jag är inte besviken på skotern!