Spänna mattan

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Åker polaris rmk 600 -13 kollade i boken där står det att matthänget ska va 1-1,3 cm tycker de låter lite , nån som har koll ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Mattspänning ska man inte gå efter handboken för då tappar man väldigt mycket effekt/fart och maskinen drar enorma mängder soppa i onödan. Slaka mattan tills den börjar kugga över i extrema manövrar ,,spänn sedan lite mer så den precis inte kuggar eller max kuggar en gång per körning.

Därav är de stor fördel att byta ut drivhjulen till nonslip för då kan man köra enormt slak matta.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Mattspänning ska man inte gå efter handboken för då tappar man väldigt mycket effekt/fart och maskinen drar enorma mängder soppa i onödan. Slaka mattan tills den börjar kugga över i extrema manövrar ,,spänn sedan lite mer så den precis inte kuggar eller max kuggar en gång per körning.

Därav är de stor fördel att byta ut drivhjulen till nonslip för då kan man köra enormt slak matta.
ok kanske nonslip då
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Mattspänning ska man inte gå efter handboken för då tappar man väldigt mycket effekt/fart och maskinen drar enorma mängder soppa i onödan. Slaka mattan tills den börjar kugga över i extrema manövrar ,,spänn sedan lite mer så den precis inte kuggar eller max kuggar en gång per körning.

Därav är de stor fördel att byta ut drivhjulen till nonslip för då kan man köra enormt slak matta.
nja vill nog påstå att du har fel, det är ju bara egentligen just i början då mattan börjar snurra som det går lättare med slak matta, sen när du får lite fart vill den ju bli rund och äter då fruktansvärt mkt effekt.
Ju fortare du kör desto rundare matta, detta går väldigt tungt. Kanske att det inte går så mkt tyngre med en lågkammad matta men på en lössnömatta är det stor skillnad på slak och spänd matta.
Bara min åsikt på det hela :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.151
982
113
Stora Blåsjön
Mattspänning ska man inte gå efter handboken för då tappar man väldigt mycket effekt/fart och maskinen drar enorma mängder soppa i onödan. Slaka mattan tills den börjar kugga över i extrema manövrar ,,spänn sedan lite mer så den precis inte kuggar eller max kuggar en gång per körning.

Därav är de stor fördel att byta ut drivhjulen till nonslip för då kan man köra enormt slak matta.
Finns inga fördelar med slak matta på en rmk. Finns heller inga fördelar med noslipdrivhjul på rmk heller, bara risk att stabba mattan om man kör noslip och slak matta. Kör man utan noslip så går boggieskenorna förbi drivhjulen så det är omöjligt att dra en boggieskena genom ett mattfönster.
Och polaris rek är precis så den inte kuggar över så den kan man lita fullt på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Finns inga fördelar med slak matta på en rmk. Finns heller inga fördelar med noslipdrivhjul på rmk heller, bara risk att stabba mattan om man kör noslip och slak matta. Kör man utan noslip så går boggieskenorna förbi drivhjulen så det är omöjligt att dra en boggieskena genom ett mattfönster.
Och polaris rek är precis så den inte kuggar över så den kan man lita fullt på.
De låter underligt att man inte ska få fördelar med nonslip och därmed slakare matta? Jag tycker de låter som mattan är spänd som en fiolsträng enligt boken. Just på denna maskin låter det som man bör köpa antidive hjul om man ska köra nonslip och slak matta!
Jag och kompisare har gjort flera rulltester med nonslip vs vanliga drivhjul med samma maskiner och mattor. Om man släpper gasen från 100kmt kan de skilja 30m mellan dem innan de stannar med fördel nonslip såklart. Och då har vi slakat org drivhjulsmattan max och även nonslipparen slaka vi max utan att mattan slår i tunnel eller riskerar dra en skena genom mattfönstren. Jag upplever en nonslippare gå uppimot 30% lättare om man utnyttjar nonslipparna max genom slakning av matta.

I extremt höga farter typ 170-180+ ska man ha mer spänd matta pga att den töjs ut och fladdrar både i tunnel och under mot snön.