sportsman 850xp

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vet inte om det är fel att posta det här på projektplatsen, kanske skulle ha valt ATV delen ist.. man skit samma tänkte bjuda på några bilder på hjulingen.

Blev ett impulsköp i mars pga den dåliga vintern vi hade.





Började med att bocka till hasplåtar, känns som att det är de viktigaste att ha.



Sen blev det till att göra en frontbåge, anledningen till att jag gjorde egna är att en polare köpte moosebågar som blev knöliga och såg ut som ostbågar på ganska kort tid.. känns som man kan ha roligare för dom nästan 6000 kronorna.





Lite slipning på de så:)



Blästrad och sen lackad.





Monterad:)



Blev ju tvungen att ha en bak också:p



Det fina med att göra egna bågar är att man kan göra dom mycket tajtare än köpebågarna så inte sly och skit kan åka in mellan bågarna och chassiet.

Sen blev jag tvungen att skaffa lite mustigare däck också 30" maxxis zilla, och en packlåda



Och v-kitt



Hittills så har det gått åt en framdiff, en vänster ytterknut och en höger ytterknut fram. Är sjukt nöjd med hur fyrhjulsdriften med den automatiska diffen fungerar, man märker inte ens att det ena hjulet börjar slira innan den låser diffen. synd bara att drivknutarna verkar vara gjorda av glas..
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Kul! Vi har en likadan i familjen med samma däck :) Bågarna du tillverkade såg riktigt stabila ut, tummen upp! Jävligt roliga maskiner under årstiden då man inte kan köra skoter!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kul! Vi har en likadan i familjen med samma däck :) Bågarna du tillverkade såg riktigt stabila ut, tummen upp! Jävligt roliga maskiner under årstiden då man inte kan köra skoter!
Är du nöjd med eran? Inte kört sönder nått? Bågarna är riktigt stabila, har båte kört och backat stutt riktigt hårt utan att det blivit nått.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Trevligt projekt! Har ingen ATV själv men blev sugen på att skaffa en då jag läste detta ;)
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Är du nöjd med eran? Inte kört sönder nått? Bågarna är riktigt stabila, har båte kört och backat stutt riktigt hårt utan att det blivit nått.
Jajjamen! inget sönderkört hittills, bara bucklat till en skyddsplåt som vi har under fotstegen. Enda man kan sakna är lite större tank om man är på långkörningar.. Vad tycker du om servo? Helt underbart enligt mig :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det är fint med servo:) men jag tycker det är tungstyrt ändå när man har gegga upp över fotstegen..



Sådär blir det med diffen.. Men jag vet inte heller kanske är vi som kör fel åh:S Men lite ska dom väl tåla?



Bjur på några klipp:

[video]http://s1201.beta.photobucket.com/user/the__darkside/media/video-2012-05-12-15-02-06_zps8f212d74.mp4.html?sort=3&o=0[/video]

[video]http://s1201.beta.photobucket.com/user/the__darkside/media/video-2012-04-28-09-30-55_zpsa79cf342.mp4.html?sort=3&o=1[/video]

[video]http://s1201.beta.photobucket.com/user/the__darkside/media/video-2012-04-28-09-18-27_zpsfd4ae9de.mp4.html?sort=3&o=2[/video]
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jaha :) jag syftade på buren som håller rullarna i diffen, den är gjord av plast men finns en eftermarknadsvariant från high lifter i USA. Ja monterade i en sån åt grannen som har 31" outlaw däck. Vilken årsmodell är de?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jaha :) jag syftade på buren som håller rullarna i diffen, den är gjord av plast men finns en eftermarknadsvariant från high lifter i USA. Ja monterade i en sån åt grannen som har 31" outlaw däck. Vilken årsmodell är de?
okej, jo det har jag läst om.. problemet är att öronen som den där är bultad med i själva diffhlumpen är tpr 4mm tjocka och dom fyra m6 skruvar den sitter med sitten ca 20mm ifrån själva "kroppen".. Så gör man en lite hårdhänt manöver så spricker öronon av ifrån lagerhuset:( har funderat på att göra nå brickor som sitter i bultarna och går ner emot huset. det är för övrigt en -11 som jag köpte ny i våras.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
ok, skönt med att de inte är -09 så du slipper bygga om/bort den där kopplingen/säkringen i lådan som kuggar över på dom tidigare, har gjort de på 3st:) de där med spruckna öron hade ja missat... Grymma maskiner faktiskt, bra servo mm enda nackdelen är (enligt mig:)) avsaknaden av diffrential fram. Kan vara svårt att svänga tvärt när diffen alltid är stum när framhjulsdrift är inkopplad:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
ok, skönt med att de inte är -09 så du slipper bygga om/bort den där kopplingen/säkringen i lådan som kuggar över på dom tidigare, har gjort de på 3st:) de där med spruckna öron hade ja missat... Grymma maskiner faktiskt, bra servo mm enda nackdelen är (enligt mig:)) avsaknaden av diffrential fram. Kan vara svårt att svänga tvärt när diffen alltid är stum när framhjulsdrift är inkopplad:)
Men är diffen fram verkligen stum så fort fyrkjulsdriften är i? Tycker det går kanon att svänga med min jag..
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Nja, de va så på -09an ja laga iaf, det fanns ingen diffrential på den utan bara en spole med lösa rullar som låser när framhjulsdrift kopplas in. Kanske är annat nu...:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs


Kunde inte hålla mig :tongue1: Blev en sats kimpex commander widetrack, vintermodellen med bredare band bak.. (på sommarn så kör man väl ändå med hjul)



Polarn min har polaris original åretrunt band på sin hjuling och vilken skillnad! han hade problem att ta sig fram på platta åkern medans jag kunde åka hur som hellst.



Bjuder på en fastkörarbild på polarn:)

Är det nån som vet hur banden ska "ställas in"? det går ju att justera vinkeln på dom lite, men som det är nu så har jag bara bultat på dom.