Ställa variatorn / ta bort remmen viking rs

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Vet nån hur man ställer remmen på variatorn på en viking rs 2006?
Hur gör man för att ex byta remmen? Måste gå att slacka på den på något vis?
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Byta själva remmen va inte så svårt märkt jag nu, bara lägga i bromsen å trycka/vrida in helixen.
men går de ej att ställa skivorna med en skruv? Jag har ett tjutande ljud från primären då den står på tomgång, försvinner direkt när jag gasar så den nyper tag i remmen.. vad kan det vara?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vill minnas att det ska vara några skimsbrickor man ska lägga till/ta bort på baksidan på sekundären, va en evighet sen jag hade en yamaha men det sitter 3 små bultar på baksidan som du skruvar lös och tar bort brickorna för att slacka remmen och lägger till brickor för att spänna
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Ja okej, tack för svar, dock är mitt stora Problem nu att primären tjuter på tomgång rätt högt. Blir tyst så fort den nyper tag i remmen.. nån aning vad felet är?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Som jag skrev innan, ta bort shimsbrickorna från de 3 skruvarna på baksidan och sedan skruva tillbaka dom utan shimsbrickorna så ställer du isär skivorna så försvinner "tjutandet",.
Då du har ny rem är den då bredare än den gamla.
Spar brickorna till senare när remmen nötts ner lite för att få korrekt remspänning.
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Okej, men det jag ställer då är väll på sekundären?
problemet kommer från primären. Innan sekundären ens hoppat in på tomgången.
kan man ställa primären på något vis med?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ju tigtare man spänner remmen dvs så nära tjut man kan komma desto effektivare funkar variatorerna så justrea remmen tills mattan står i stort sett stilla upphissad maski nmmed motor igång.Om du tar bort brickorna helt lär den garanterat bli tyst men då är de inte optimalt inställt. Shimsbrickor med 0,20-0,30mm tjocklek är bra att finjustyera med de kan du klippa ut från vadsom som är den tjockleken. Hårda plastskivor alu koppar plåt.Ölburkar glömde jag du kan ta flera lager av ,,Treotuber i plåt är bra ,,,kaffeburkar hund/kattmatsburkar borra hål i dem och klipp ut brickor, de är inte så noga hur de ser ut.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Okej, men det jag ställer då är väll på sekundären?
problemet kommer från primären. Innan sekundären ens hoppat in på tomgången.
kan man ställa primären på något vis med?
Ja sekundären står still på tomgång så den bör då inte låta.
Remmen spänner du via sekundären........ :oops: