större förgasare

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
måste ha nya förgasare till skotern....
sitter ju tm 38er på min men verkar bara hitta 34 och 40is förgasare för tillfället.
nån som vet om tm 40 passar på edge 600 utan mods och hur det blir med bestyckningen?

var till en återförsäljare av mikuni och han sa att mina var så slut att det var billigare att köpa nya, härligt!:notrust:

mvh/mattias

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vad har du gjort me dina förgasare då? Kört många tusen mil eller skruvat sönder dem? Nåt trasigt?

Tror de är första gången ja hör att nån lyckats köra slut på ett par förgasare i en skoter så att de ej ska löna sig att byta delar för att de ska funka igen.

Annars borde de ju inte vara helt omöjligt att hitta förgasare som överlevt en edge 600 motor om man bara söker lite.

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
jadu vet ej varför dom är så slitna. för mig känns det som att enda sättet att slita ut förgasarna utan att skruva sönder dom är att dom gått långt.
mätarn står på 760mil men det är ju lätt att fixa på en skoter....
han sa iaf att han aldrig hade sett så slitna förgasare nån gång, självklart ska jag va ägare till dom!:eviltongue:

har letat på blocket och hört me några skrotar utan resultat.

mvh/mattias

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har hört talas om slitna trottlar nångång på skotergasare men dessa går ju att byta ut.

Är ju inte som gamla SU förgasare i bilar som gått 30000mil där alla spjällaxlar glappar i alla ledder.

Har ett set tm38or hemma från en mach z som gått kring 2000mil men de finns inge större fel på dom förutom att dom är smutsiga så då måste ju din skoter gått betydligt mer om de ska vara så sönder slitna att dom inte fungerar.

Vad är de igentligen som är problemet? Går skotern dåligt eller kärvar de nånstans?

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Har hört talas om slitna trottlar nångång på skotergasare men dessa går ju att byta ut.

Är ju inte som gamla SU förgasare i bilar som gått 30000mil där alla spjällaxlar glappar i alla ledder.

Har ett set tm38or hemma från en mach z som gått kring 2000mil men de finns inge större fel på dom förutom att dom är smutsiga så då måste ju din skoter gått betydligt mer om de ska vara så sönder slitna att dom inte fungerar.

Vad är de igentligen som är problemet? Går skotern dåligt eller kärvar de nånstans?
den surar ner sig och går skit.
spelar ingen roll hur jag ställer nålarna eller vrider på bränsleskruven.
förra helgen exempelvis vred jag igen bränsleskruvarna till 1varv och jävlar vilken skillnad det blev, surade ingenting ocg svarade hyffsat på gasen! lastade skotern och va jättenöjd. när jag sedan lastade av den surade den och gick skit igen... blir galen.
har kört 12-13 mil med nya kolvar å då tycker man väl att dom ska börja sota lite på toppen eller? mina är blankare än nya:blink:
ja just ja körde ca 10 mil i helgen på ca 60liter soppa vilket jag tycker är åt helvete för mycket!

mvh/mattias

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Hur mår dina nålventiler i gasarna då? Är dom otäta så flödar den ju på med bränsle obehindrat.

Har annars hittat ett par gasare åt dig men dom va inte så billiga.
Kolla på Tordsmotorservice.com där finns gasare från en rmk 600 -03,borde ju va samma som till edge.

Edit: 05a var de visst. Ser ut som dom har en Tps givare ,ingen aning om de sitter sån på din fast de går ju att plocka bort om man vill.

Last edited:

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Hur mår dina nålventiler i gasarna då? Är dom otäta så flödar den ju på med bränsle obehindrat.

Har annars hittat ett par gasare åt dig men dom va inte så billiga.
Kolla på Tordsmotorservice.com där finns gasare från en rmk 600 -03,borde ju va samma som till edge.

Edit: 05a var de visst. Ser ut som dom har en Tps givare ,ingen aning om de sitter sån på din fast de går ju att plocka bort om man vill.
om jag vänder förgasarna upp och ner och blåser i sopparöret är det stopp å då är väl nålventilerna ok? har även öppnat och kollat på dom och tyckte inte att det va nåt som såg konstigt ut.
trottelnålarna är slitna och har en midja plus att trottlarna glappar ganska mycket, antar att det inte är ok då bengans motor dömde ut mina förgasare.
japp sitter tps på mina. om jag hittar förgasare utan tps är det kört då eller kan man montera det på dom då?
vill ju helst hitta original så att det bara är att smacka dit dom:)
bengans motor hade nya förgasare för 2500kr men vet dock inte om dom har tps.

mvh/mattias

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Jag ligger på ett par tm40, men då måste du givetvis bestycka om för din skoter![/

ok. verkar/hoppas just nu som att det räcker med nya nålar i mina förgasare.
drygt 1000kr för 2st....:eek:hwell:
sänkte nålarna max och och soppaskruven 1 varv ut. skotern går bättre än den nånsin gjort! brun/svarta men åtminståne torra stift.
är det normalt att ha behöva ha den set upen på förgasarna för att den inte ska toksura?
orig är ju mittenläget plus 1,75 varv ut.

mvh/mattias