Stötdämpartips

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tänkte riva ur boggien ikväll för att montera Skinz ARC och då tänkte jag även serva dämparna. Som vanligt har man för klent med pengar för den här hobbyn och redan ifjol så testade jag på sambons XM att renovera en dämpare själv, mest för att se hur de är uppbyggda och om jag klarade av det. Det är ju ingen raketforskning direkt så riva, rengöra, sätta ihop, byta olja & gas var inga större problem. Dock hade jag inga nya o-ringar och behövde ha skotern några dagar senare så jag chansade på att det skulle funka. Det gjorde det inte för o-ringen på IFP:n var bevisligen otät så gasen läcker över på fel sida så den hänger lika mycket nu (men den rör sig mjukt och fint...) och det kanske inte var så konstigt då skotern har gått över 800 mil. Oljan var som en gröt i den. Tyvärr verkar det ju vara stört omöjligt att få reda på vilken storlek dessa o-ringar har och de är ganska bökiga att mäta.

Hursomhelst så har min 850 bara gått 160 mil så den kanske har fräschare o-ringar. Den hänger inget och uppför sig som den ska så den mår nog bra av ny olja och gas. Meeen så sneglar man ju på shimsningen och funderar om man kan göra någon förbättring där...

Jag har lyckats få tag på Shock calibration chart 2018 (ligger på dootalk.com) där man kan se hur originalshimsningen är på Ski-doos line up 2018. Där kan jag ju se att det skiljer lite mellan olika maskiner. Egentligen skulle jag vilja ha samma dokument för 2020 då jag har förstått att Summit Expert package verkar ha bättre shimsning än vad min Summit X har men jag ser ju att tex Backcountry X har annan shimsning, Summit T3 har annan etc så man blir ju lite sugen att labba lite när man ändå har isär den. Shims kan ju knappast kosta en förmögenhet.

Det jag skulle vilja göra är egentligen att ändra både comp och retur på framdämparna och eventuellt comp på boggiedämparna. Boggien har jag egentligen ingen åsikt om men framändan tycker jag är lynnig speciellt på returen.

Frågan är ju om tex Backcountry X upplevs OK i framdämparna eller om den är ännu sämre. Ser att 4 av shimsen är tjockare än vad summiten har på returen och att comp dels har ett större men tunnare shims samt ett shims extra. Detta bör ju innebära att både retur och comp är hårdare.

Sen tänker jag att det kanske blir olika egenskaper beroende på vilken olja man häller i...borde ju bli det tycker jag. En trögare olja måste ju bli trögare att få igenom shimsstacken.

Är det någon som har lite tips & trix kring detta så hojta till. Det här är ju ett sånt här ämne man kan fördjupa sig i alldeles förmycket. Största problemet är att jag känner att jag är missnöjd med egenskaperna men jag kan inte sätta fingret på vad och hur det ska lösas men med lite labbande kanske man blir mindre missnöjd.
 
Reactions: suregom

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Först och främst, "hänget" har INGENTING med stötdämparen att göra sålänge den inte frusit ihop och mekaniskt hindrar utfjädringen.

Häng bestäms av fjädern/fjädrarna, inget annat!! (en liten aning fjäderfunktion får du av att gasen komprimeras då dämparen fjädrar ihop men det är i sammanhanget betydelselöst)

NR 1 i alla fjädringsfunderationer, skilj på komponenternas jobb, dämparen bromsar/dödar svängningar, fjädrarna bär lasten.
NR 2. Har du fel fjädrar blir det jäkligt svårt få till en bra funktion, och väger man mycket över 90 kg eller under 70kg så har du mest troligt fel fjädrar. Folk brukar dessutom tycka att fjädrar är jättetråkigt att köpa även om många skulle ha stor nytta av att byta dom. På en maskin som gått 800 mil är det säkerligen dags att byta fjädrar....


En grej som faktiskt funkar är dessa, (dom är inga problem att göra själv)
Särskilt då man monterar förstärkta fjädrar tenderar dom vara större så dom lägger sig snett på axeln. Att styra upp dom bättre gör en märkbar skillnad.

Du har helt rätt i att dämparen blir hårdare med tjockare olja i. Jag tror däremot inte nödvändigtvis det är en enkel väg till bättre dämperi. En schimsstack kan byggas upp som har ordentligt brett fönster med alltifrån mjuka touringegenskaper till bra bottningsmotstånd. Det gäller bara att sätta sig in i vad de olika schimsen har för uppgift och grubbla på vad man ska ändra. Den vanligaste tabben folk gör, och OEM också för den delen, är att göra dämpare som vi brukar kalla "stenhårt mjuka". Dvs en dämpare som är obekväm och stötig men som ändå bottna direkt vid en lite större smäll. Då har dom ofta gjort stacken med för högt öppningstryck men med hög flödeskapacitet när väl stacken öppnat. Ett lägre öppningstryck men med ett mer begränsat flöde gör istället en bekvämare maskin som ändå fixar större smällar. Jag ska inte en låtsas som att jag är någon fårståsigpåare men jag har sett sådana i aktion och jag har mixtrat lite själv.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag håller med om att dämparen inte ska agera "fjäder" men om gasen hamnar på fel sida om skiljekolven så måste det medföra att dämparen inte håller sig uppe som den ska, eller beter sig fel helt enkelt. Gasen hindrar ju faktiskt utfjädringen i det läget men på XM:en så är det såklart ävenså att den är lite hängig överlag så den hade nog mått bra av nya fjädrar. Viktmässigt så ligger både jag ock sambon inom 70-90 kg med all utrustning så fjädrarna är/var nog rätt i allafall.

Jag tänkte faktiskt svarva till ett par sånna där spacers till fjädrarna åt båda maskinerna. Hy-gear har ju varit så snälla och skrivit ut diametern på dem :)

Det är inte lätt att hitta info om detta eller så letar jag på fel ställen men det är ganska intressant. Steg 1 på 850in blir bara ny olja och gas i boggien nu i samband med montering av ARC:en sen får jag se vad jag gör åt framdämparna. Försökte köpa bara en shimsstack av Hy-gear men det var ju stört omöjligt. De vill ju såklart att man ska skicka dit dämparen men det är inte direkt ekonomiskt försvarbart. Ska jag ändå lägga en massa pengar på det så kan jag lika gärna köpa en uppsättning ställbara dämpare direkt. Syftet med detta experiment var ju att göra något själv som dessutom inte var svindyrt. Kramforsligan är ju duktiga men att lämna in 8 dämpare på renovering har jag inte råd med i dagsläget så det blir till att labba lite själv.

Jag har läst lite om just det du säger dels att OEM och hemmapul är för simpelt uppbyggda med för få steg i stacken. Kollar man på den här Shock calibration chart 2018 så ser man ju det att det skiljer ju en del på uppbyggnaden beroende på vilken maskin det är och vilken typ av körning de är avsedda för. Kollar man lite snabbt på framdämparna och jämför så verkar ju Summitten ha "simplast" uppbyggnad. Summit X och SP verkar ha samma shimsning. Lite svårt att jämföra de som har kraftigare dämpare. Antar att det inte går att jämföra rakt av mellan tex freeride och summit då de har olika diameter och uppbyggnad av dämparna. Men som sagt, intressant område. Typiskt man ska vara så nyfiken... man kanske skulle försökt få tag på lite shims ;)

Om någon har lite tips på shimsning så hojta till i ett PM eller här i tråden.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Tvärt mot vad de flesta tror kan man ofta åstadkomma en hårdare dämpare genom att ta bort schims. Så oftast går det åstadkomma märkbara skillnader genom ommöblering av befintliga schims.

Sen på ämnet justerbara dämpare. Dessa ska också shimsas till nästan rätt i alla fall. Även om man i teorin kan strypa oljeflödet till och från piggybackbehållaren och på så sätt åstadkomma en hårdare dämpare så har det sina nackdelar. Strypningen i "piggybackkanalen" jobbar vid ett betydligt högre tryck än vad själva schimsstacken på kolven gör så oljan kommer få kortare livslängd om man gör dämparen hård "i piggybacken" än i schimsstacken.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Först och främst, "hänget" har INGENTING med stötdämparen att göra sålänge den inte frusit ihop och mekaniskt hindrar utfjädringen.

Häng bestäms av fjädern/fjädrarna, inget annat!! (en liten aning fjäderfunktion får du av att gasen komprimeras då dämparen fjädrar ihop men det är i sammanhanget betydelselöst)

NR 1 i alla fjädringsfunderationer, skilj på komponenternas jobb, dämparen bromsar/dödar svängningar, fjädrarna bär lasten.
NR 2. Har du fel fjädrar blir det jäkligt svårt få till en bra funktion, och väger man mycket över 90 kg eller under 70kg så har du mest troligt fel fjädrar. Folk brukar dessutom tycka att fjädrar är jättetråkigt att köpa även om många skulle ha stor nytta av att byta dom. På en maskin som gått 800 mil är det säkerligen dags att byta fjädrar....


En grej som faktiskt funkar är dessa, (dom är inga problem att göra själv)
Särskilt då man monterar förstärkta fjädrar tenderar dom vara större så dom lägger sig snett på axeln. Att styra upp dom bättre gör en märkbar skillnad.

Du har helt rätt i att dämparen blir hårdare med tjockare olja i. Jag tror däremot inte nödvändigtvis det är en enkel väg till bättre dämperi. En schimsstack kan byggas upp som har ordentligt brett fönster med alltifrån mjuka touringegenskaper till bra bottningsmotstånd. Det gäller bara att sätta sig in i vad de olika schimsen har för uppgift och grubbla på vad man ska ändra. Den vanligaste tabben folk gör, och OEM också för den delen, är att göra dämpare som vi brukar kalla "stenhårt mjuka". Dvs en dämpare som är obekväm och stötig men som ändå bottna direkt vid en lite större smäll. Då har dom ofta gjort stacken med för högt öppningstryck men med hög flödeskapacitet när väl stacken öppnat. Ett lägre öppningstryck men med ett mer begränsat flöde gör istället en bekvämare maskin som ändå fixar större smällar. Jag ska inte en låtsas som att jag är någon fårståsigpåare men jag har sett sådana i aktion och jag har mixtrat lite själv.
Gjorde det för ca:15 år sen och det funkade bra men tänk på att dia´an minskar vid hopfjädring så att det inte nyper..:)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Syftar du på plastbiten? Det var ju det som var så bra av Hy-gear att de skrev ju ut vilken diameter den skulle ha men att man skulle kontrollmäta att man hade ett visst mått av frigång...

Saxat från hy-gear:
"If you are unsure if this spacer will fit, please measure your springs. The OD of this spacer is 1.950", please confirm that there will be roughly .250" of space on one side when installed to allow for proper wrapping. "
 
Reactions: Bola

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Syftar du på plastbiten? Det var ju det som var så bra av Hy-gear att de skrev ju ut vilken diameter den skulle ha men att man skulle kontrollmäta att man hade ett visst mått av frigång...

Saxat från hy-gear:
"If you are unsure if this spacer will fit, please measure your springs. The OD of this spacer is 1.950", please confirm that there will be roughly .250" of space on one side when installed to allow for proper wrapping. "
Orkade inte kolla igenom...🙄
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Precis, man ska inte göra den för stor.

Första gången jag testade detta var när jag skulle dit med "big boy-fjädrarna" på min -04 ProXR 800 då den var ny. Det var mitt i natten och jag höll till i farsans måttligt utrustade garage.... Tillverkade distanserna av ett lämpligt avloppsrör och några luftslangsbitar. Funkade då de två åren jag hade den skotern. Senare, typ 3-4skotrar, jag gjort detta på så har jag haft svarvade plasthylsor.