Staget framför spindelled krokigt? BILD

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Hallå! Tänkte bara höra vad detta staget har för funktion? Och har det stor betydelse ifall det är krokigt (Råkade köra in lite i ett träd). Kan något gå sönder ännu mer ifall det är krokigt? (Mer krokigt än på bilden).

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Är det inte så att det är gänga i änden så det är ställbart? Har det nu blivit krokigt så kanske det går att justera lite?

Du bör nog även kolla i andra änden av staget så det inte är något som har blivit skadat där också.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det är ju bara att rikta lite försiktigt, det är ganska mjuk alu så det är lugnt

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
utan det staget är skotern oanvändbar i höga hastigheter skidan ligger på sidan kan man väll säga ! :) Staget håller upp Trailingarmen och skidan så man kan säga att skidan ligger på sidan

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
utan det staget är skotern oanvändbar i höga hastigheter skidan ligger på sidan kan man väll säga ! :) Staget håller upp Trailingarmen och skidan så man kan säga att skidan ligger på sidan
Jag måste va dum i huvet men jag fattar ingenting av vad du skriver, skida på sidan ?? inga höga hastigheter utan paralellstag? nä.. inga hastigheter alls tror jag, men vad vet jag.:hmmmm:

polaris 500

Ny medlem
2 feb 2009
4
0
1
Jag "råkades" köra av mitt nedre stag i slutet av förra säsongen, och jag kan säga att skidan låg nästan ner på sidan, visst gick det att köra skotern, men lite svårt att styra :laugh:
Om du kör med staget krokigt länge kan det resultera i att plasten i skidan nöts upp pga fel lutning på skidan.
Dyrt att köpa ett nytt var det iallafall, då det var bråttom att få det fixat......

Rmk800

Välkänd medlem
19 nov 2005
120
0
6
Skellefteå & Svansele
Hej!

Jag körde av mitt stag nu i vinter.. med följd av att "plast" leden som sitter i trailingarmens fäst vid fotsteget pajjade pga att armen vred sig..

tänkte däremot höra om du har tittat så staget du har krökt inte ligger å nöter mot kanten som sticker ut från motorrumet närmast det inre fästet. min gjorde det.. (finns bara en sån kant på vänster sida)hade nästan nöts av mot den kanten.. Rekomenderar dock att du byter staget innan det går av.

själv tyckte jag att staget var för dyrt för att köpas orginal.. så jag jag har gjort egna utav en massis alu stång nu istället för ett alu rör som det är org..

Mvh//Mårten

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Hej!

Jag körde av mitt stag nu i vinter.. med följd av att "plast" leden som sitter i trailingarmens fäst vid fotsteget pajjade pga att armen vred sig..

tänkte däremot höra om du har tittat så staget du har krökt inte ligger å nöter mot kanten som sticker ut från motorrumet närmast det inre fästet. min gjorde det.. (finns bara en sån kant på vänster sida)hade nästan nöts av mot den kanten.. Rekomenderar dock att du byter staget innan det går av.

själv tyckte jag att staget var för dyrt för att köpas orginal.. så jag jag har gjort egna utav en massis alu stång nu istället för ett alu rör som det är org..

Mvh//Mårten
Det var inte så farligt böjt så det gick fint att köra under påsken iaf! Det var ingen nötning mot kanten som du nämner, tack för tipset att kolla det! Vad kostar orginal? Känns hyfsat klent med endast ett rör:(

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
det är ett alustag, det går att rikta. men det tappar så gott som all hållbarhet!

så jag hade köpt ett nytt eller svarvat ett i annat material. men komihåg att om man gör staget för hårt kommer chassiet att kanske få sig en fin smäll när du kör på nästa träd.

Rmk800

Välkänd medlem
19 nov 2005
120
0
6
Skellefteå & Svansele
Det var inte så farligt böjt så det gick fint att köra under påsken iaf! Det var ingen nötning mot kanten som du nämner, tack för tipset att kolla det! Vad kostar orginal? Känns hyfsat klent med endast ett rör:(

Tror stagen låg på drygt 500:- st och då är det endast staget.. kullederna följer inte med.. Tog därför å köpte en Gängtapp 1/2 unf vänster hade redan en högertapp.. åsså vart det en 6 meters alu stång massiv.. vart billigare att göra så för mig än att köpa org stagen + att det vart mer gods i dom nya stagen

Mvh//Mårten