Stannar vid 4000 varv istället för tomgång

Mich

Aktiv medlem
8 jan 2005
98
0
6
Umeå
När man kört med mycket fullgasande och släpper gasen för att skotern ska ned på tomgång så stannar den på 4000 var för att efter ca 3 sekunder gå ner till normal tomgång. Symtomet verkar bara uppkomma när man åkt mycket fullgas. Gasvajer och trottelspjäll löper som de ska.Någon som vet vad det kan vara?
Det är en 600 SDI 2006
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Tycker det låter som om motorstyrningen vill kyla ned kolvar lite efter hög belastning, har dock inte ägt en sdi...
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Litet trådlyft..

Har en rev xrs 800 ho ptek.. Samma fenomen för mig, den ligger gärna vid 3500-4000rpm efter lite gasande.. Dvs vid tillslag. Väldigt känsligt gassvar när man kör och kan bli lite "semestergas" än om ja släppt gasen 50-70kmh.. Detta kan ja iofs leva med men att den ligger å skuttar vid 3500rpm är lite drygt. Jag får dutta choken å sen lägger den sig vid 1700-2000rpm å stannar där tills nästa gas. Ibland kan de funka å dutta till gasen medans man håller i bromsen kan de också gå ner till vanlig tomgång. Håller på att köra in den nu så den får dubbla oljan. Det sitter wössner och RK tek topp i den som är rätt nyligen gjort/genomgången. Enligt förra ägaren så är den lite snålare bestyckad i lagfarten (tidigare ägare säger att fenomenet beror på detta) .. Jag har kollat insugsgummina och spraya startgas lite här å var å den drar inge luft för ja får ingen ändrad tomgång. Nu har ja kört skotern ca 4 mil i olika hastigheter å som Max ca 100kmh, jag passade på att kolla ett utav stiften och konstaterar att de e inte vitt som tur är. Nästan mer åt de fetare hållet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Ja lågfarten är nog för snål så byt till org munstycken där eller uppimot 20" är ingen nackdel. Blir den för sur med 20" så skruva in bränsleskruvarna mer tills den går finast/stabilt på tomg. Du kan även prova skruva ut bränsleskruvarna max vad som går innan de ramlar loss 3-3,5 varv är gränsfall att lossna. Du kan köra så och byta munstycken senare men säkra skruvarna på något vis så de inte vibrerar lös! De är känsliga på rusande tomg även med rel fet lågfart så va inte rädd att feta på ordentligt. Vid inkörning är det bara bra om man lyckas få den sur på lågfart för de kyler bra.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Tack tack! Vet faktiskt inte vad det sitter för munstycke just nu, behöver inte vara org. Grejen var att ja vart inte rekommenderad å byta lågfartsmunstycken pga att då skulle skotern tappa effekt i för och mellan register.. Men då ist måste jag ha det på detta vis att choka ner den. Som sagt kollade på ett stift före första svängen (bara surkört innan, mkt tomgång mm) och de va alldeles mörkt å blött. Efter 4-5 mil så var det fortf mörkt men inte lika blött. Men de har ju å göra med att den också får x2 olja just nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Tack tack! Vet faktiskt inte vad det sitter för munstycke just nu, behöver inte vara org. Grejen var att ja vart inte rekommenderad å byta lågfartsmunstycken pga att då skulle skotern tappa effekt i för och mellan register.. Men då ist måste jag ha det på detta vis att choka ner den. Som sagt kollade på ett stift före första svängen (bara surkört innan, mkt tomgång mm) och de va alldeles mörkt å blött. Efter 4-5 mil så var det fortf mörkt men inte lika blött. Men de har ju å göra med att den också får x2 olja just nu.
De är ingen fara feta på den i lågfart utan att tappa märkvärdig effekt i botten/mellanreg. I watercross "tävling"så ställer jag medvetet bränsleskruvarna snålt så de rusar vid gasavslag de ger en pissaning rappare start och de kan vara avgörande i tävling. Men för allroundåka är de för irriterande att ha rusande tomg och de är definitivt inte bra för motorn så prova först skruva ut bränsleskruvarna 1 varv extra och ta ett varv till om de den fortfarande rusar. Om man måste skruva ut bränsleskruvarna 3 varv från fullt indragen för att få den gå ner på tomg så bör man gå upp i lågfart 3 snäpp,,ex från 17 till 20". Men då måste man såklart skruva in justerskruvarna igen.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Tackar för det! Just tomgången är okej innan man åker iväg, ligger på 1700-2000 rpm. De e då man ska stanna till efter lite gasande som den står och hoppar vid 3500-4000rpm å då får man chocka till en dutt sen hamnar den normalt igen. Ska se om ja kan komma åt skruvarna på förgasarna, sitter rätt jävligt till kan jag tycka för å ba justera lite.
se ut å va rätt långt ut redan.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tjuvluft, t ex pga dåliga förgasargummin eller vevaxeltätningar, kan också ge sådana symptom.
För felsökning kan du prova att spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång och kolla om det blir någon reaktion. Kolla också om det är oljigt och smutsigt vid någon av vevaxeländarna (alltså innanför variatorn resp svänghjulet).
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Läs mitt första inlägg torbjorn. Hade den dragit luft hade den redan hunnit sköre på 5 mil. Den är helt genomgången så de finns ingen olja eller smuts någonstans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Jag har ett tips ang bränsleskruvarna de är som sagt svåra att komma åt och stört omöjliga att räkna varven på när man inte ser ett skit där nere. När förgasarna någon gång tas lös så skruva lös justerskruvarna och klipp/såga av en bit av plasthatten så den blir lite platt på ett ställe. Då känner man väldigt bra hur många varv man skruvar ut dem. Vill man ha bästa tänkbara bestyckning så ska man ställa om dess skruvar om de blir stora tempraturskillnader eller höjdskillnader. De är inte dumt ställa in dem dag för dag men då måste man göra skruvhatt modden kan jag lova.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ja de var inte dumt. Från min andra tråd så kommer ju förgasarna ut då pipa å burk ska på så då äre ju ett bra läge.

Innan nästa sväng ska ja först börja me å slacka gaswiren då trotteln hänger i den fritt å inte emot tomgångsskruven. Rätt vare e så kan det ju vara de som är bekymret. Som ja skrev i första inlägget är gasen fruktansvärt känslig. Det finns inget dödläge lixom


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Min xrs 800 -07 lider av samma problem, uppbestyckad till 20 lågfart och justerat bränsleskruvarna men ingen skillnad.

Motorn är nyrepad så inga problem där, enda "felen" jag hittar är pirat munstycke i lågfart 20 och att trottlarna är rätt sliten. Hur är pirat munstycken jämfört med mikuni? Och kan slitna trottlar göra att den tjuvar luft där igenom?

Hoppas på att Benny har någon input där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Min xrs 800 -07 lider av samma problem, uppbestyckad till 20 lågfart och justerat bränsleskruvarna men ingen skillnad.

Motorn är nyrepad så inga problem där, enda "felen" jag hittar är pirat munstycke i lågfart 20 och att trottlarna är rätt sliten. Hur är pirat munstycken jämfört med mikuni? Och kan slitna trottlar göra att den tjuvar luft där igenom?

Hoppas på att Benny har någon input där.
Du har händelsevis inte samma fel som T-far att gasvajern är för spänd? Annars är piratmunstycket helt off ,de är inte ens på samma planet som org munstycken. Man får absolut inte köra piratmunstycken.

Sluta trottlar kan förmodligen läcka igenom lite extra luft men jag har aldrig varit med om att man fått rusande tomg av det. De kan tänkas man har haft sluta trottlar som gett rusande tomg men man har då bara satt i större lågfart tills den gått ner på tomg.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nejdå är noga med att ha lite lite glapp i gaswiren, men då blir de att skaffa original lågfartsmunstycken och prova ☺
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Uppdatera gärna :) Jag har inte hunnit göra något än men om det inte skulle hjälpa för min del att bara slacka wiren så kan de va bra å vet om bestyckningen uppåt lite skulle hjälpa för dig som har samma bekymmer.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Testade idag att slacka wiren till förgasarna.. Ställde ner rätt rejält för å se vad ja fick för respons. Ingen särskild utan den vill fortf hoppa vid 3500rpm efter lite gasande! En dutt choke å den lägger sig stabilt vid 17-1800rpm. De enda ja fick va att ja fick dåligt flöde vid fullgas då den vart alldeles för slack.. Ställde tillbaka som det var ungefär.. Så nästa grej bli isf bestyckning.. Men hur påverkas för å mellanregister? Vart avrådd å röra bestyckningen som den körs nu.

Lite OT.. När man justerar gaswiren (gängorna) på uppe på förgasarna visst påverkas inte oljan öht?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Testade idag att slacka wiren till förgasarna.. Ställde ner rätt rejält för å se vad ja fick för respons. Ingen särskild utan den vill fortf hoppa vid 3500rpm efter lite gasande! En dutt choke å den lägger sig stabilt vid 17-1800rpm. De enda ja fick va att ja fick dåligt flöde vid fullgas då den vart alldeles för slack.. Ställde tillbaka som det var ungefär.. Så nästa grej bli isf bestyckning.. Men hur påverkas för å mellanregister? Vart avrådd å röra bestyckningen som den körs nu.

Lite OT.. När man justerar gaswiren (gängorna) på uppe på förgasarna visst påverkas inte oljan öht?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte vajern som går tungt då? Min hade ett liknande betende med att den ville ha hög tomgång och lite semestergas men jag bytte vajer och smörjde och sen dess har det funkat för mig eller har du dragit vajern så det blir skarpa böjar på den? Varför tomgången hoppar för vet jag inte
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Testade idag att slacka wiren till förgasarna.. Ställde ner rätt rejält för å se vad ja fick för respons. Ingen särskild utan den vill fortf hoppa vid 3500rpm efter lite gasande! En dutt choke å den lägger sig stabilt vid 17-1800rpm. De enda ja fick va att ja fick dåligt flöde vid fullgas då den vart alldeles för slack.. Ställde tillbaka som det var ungefär.. Så nästa grej bli isf bestyckning.. Men hur påverkas för å mellanregister? Vart avrådd å röra bestyckningen som den körs nu.

Lite OT.. När man justerar gaswiren (gängorna) på uppe på förgasarna visst påverkas inte oljan öht?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då får du prova skruva ut bränsleskruvarna mer ,prova med ett varv till ut och gå vidare om den inte blir bättre. Om den bara blir lite bättre med max utskruvade soppaskruvar ca 3varv så sätt i 20" i lågfart och dra in dem igen till ugl 1 varv. Den kommer bli lite fetare i tomg som tonas ut ju mer man gasar men de är ett måste för en rusande/snål motor går hårt åt kolv och cylinder.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Då får du prova skruva ut bränsleskruvarna mer ,prova med ett varv till ut och gå vidare om den inte blir bättre. Om den bara blir lite bättre med max utskruvade soppaskruvar ca 3varv så sätt i 20" i lågfart och dra in dem igen till ugl 1 varv. Den kommer bli lite fetare i tomg som tonas ut ju mer man gasar men de är ett måste för en rusande/snål motor går hårt åt kolv och cylinder.

Ja de verka inte bättre. Men kommer den gå sämre på för å mellan register? De har ja fått hört iallafall.

Men justeringen till oljan påverkas inte då ja rör gängorna till flottörerna på förgasarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Det är inte vajern som går tungt då? Min hade ett liknande betende med att den ville ha hög tomgång och lite semestergas men jag bytte vajer och smörjde och sen dess har det funkat för mig eller har du dragit vajern så det blir skarpa böjar på den? Varför tomgången hoppar för vet jag inte

Nä asså tycker den går väldigt lätt. Det sitter styrhöjare. Finns inga skarpa börjar. Allt ser ok ut även vid greningen till oljepump.. Att den hoppar tyder på att den går snålt på lagfarten. Men läser man av stiften är de helt ok.. Ej vita.


Skickat från min iPhone med Tapatalk