start/dess problem MXZ600 -99!!!

ceddis

Medlem
18 nov 2007
20
0
1
Finland
Hej.
Har problem med min mxz 600 -99 (körd ca 13000km)
Skotern startar men varvar inte över 3000, alltså man får inte varvat den så mycke så variatorn hakar i. Har nyligen haft skotern på service och då bytte de nödstopp och stälde in motståndet. Efter detta fungerade skotern en stund men nu vill den inte varva över 3000 igen.
Vad kan problemet vara med detta och vilka åtgärder kan man göra för att få fixat detta?
Skulle vara mycket tacksam för seriösa svar. Vill inte missa mer av denna skotersäsong:)
mvh. Johan, Finland

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Sv: start/dess problem mxz600 -99!!!

Kolla att metallplattan sitter fast inne i DESS-hatten. Prova även att torka av hankontakten med T-sprit. Det brukar hjälpa. I annat fall har du bara valet att omprogrammera DESS-hatten.

_crille_

Aktiv medlem
21 okt 2007
58
0
1
Brunflo

hoppar den precis som varvstopp när den kommer upp till 3000varv? isåfall är det dålig kontakt mellan chipet och "pluppen" alltså dess funktionen

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE

har du nyss haft den inne så borde dom väll fixa de åt dig igen om de inte funkar.

(om det inte gått allt för länge sedan du hade in den)

ceddis

Medlem
18 nov 2007
20
0
1
Finland

tack för svaren. metallplattan i dess-hatten sitter kvar. har putsat med aceton. för ca 2 veckor sedan - ny nödstopp/dess pga den gamla saknade metallplattan, samtidigt blev motståndet inställt. men endå funderar det inte, det är som den skulle vara strypt på 3000 --> tänder inte hela tiden och röker fruktansvärt när man försöker varva över 3000 men det stryps.
är det möjligtvis styrboxen som har sett sina bästa dar eller kan det bara vara nå löskontakter nånstans?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors

tack för svaren. metallplattan i dess-hatten sitter kvar. har putsat med aceton. för ca 2 veckor sedan - ny nödstopp/dess pga den gamla saknade metallplattan, samtidigt blev motståndet inställt. men endå funderar det inte, det är som den skulle vara strypt på 3000 --> tänder inte hela tiden och röker fruktansvärt när man försöker varva över 3000 men det stryps.
är det möjligtvis styrboxen som har sett sina bästa dar eller kan det bara vara nå löskontakter nånstans?

Kan mycket väl vara dessen men jag brukar utesluta den automatiska höjdreglerarten för soppan också vid felsök av detta slaget.. Det är enkelt du drar bara lös ventslangarna från förgasarna som går till denna historia och låter dom bara hänga fritt. Då ska den få soppa som den ska men åt fetaste laget. Drar den iväg bra då så har du fel i denna dyyyyra box:bawling: Men kör inte några längre tider med slangarna lös för den kan gå snålt i något register då!

ceddis

Medlem
18 nov 2007
20
0
1
Finland
har nu kommit så långt med felsöknigen att jag tror det är dessen (styrboxen) som det är fel på. nu undrar jag om man kan låna dessen samt nödstoppen från en likadan skoter och testa om skotern går med det? eller kan något oväntat hända då?!:)
/johan

_crille_

Aktiv medlem
21 okt 2007
58
0
1
Brunflo
har nu kommit så långt med felsöknigen att jag tror det är dessen (styrboxen) som det är fel på. nu undrar jag om man kan låna dessen samt nödstoppen från en likadan skoter och testa om skotern går med det? eller kan något oväntat hända då?!:)
/johan
ja det ska gå att ta dessen från en annan. se till att det är samma kubik och årsmodel bara

ceddis

Medlem
18 nov 2007
20
0
1
Finland
testade med en box från en annan mxz 600 -99 å konstaterade att boxen var trasig. nu är en ny/begagnad mpem box från en -03ans mxz500 handlad. kan jag använda denna box på min 600 utan att ställa in något i boxen? eller behöver tändning och dylikt ställas in förrän man kör nå längre med den?