Startar ej med nyckel Polaris touring

rally116

Prospect sledder
1 jan 2018
4
0
0
borlänge
Har en Polaris classic touring -03 där elstarten slutat fungera. Gick att starta i höstas när jag köpte den .
Har laddat batteriet och provat med startkablar från bilen men händer ingenting när jag vrider på nyckeln.
Har inte hunnit felsöka så mycket, tänkte kolla här om man kan få några tips vad man ska kolla. Tänkte börja med kontakterna vid tändningen om det är kabelbrott eller ärgat?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla om det klickar i startrelät (eller solenoiden på startmotorn, om det finns en sådan). Om inte, så mät om det kommer manöverström från tändningslåset dit. I så fall kan man misstänka ev förreglingskontakter, tändningslåset eller kabelfel (det sistnämnda inte alls ovanligt på Polaris).

Om det klickar i relä/solenoid men startmotorn inte går, mät om det finns spänning efter reläkontakten då relät försöker slå till. Om inte, så kan man misstänka reläfel. Om det finns spänning framme vid startmotorn men den ändå inte går så är det nog dags att plocka isär den och felsöka.
Har du tur kan det vara ett enkelt problem - t ex ett fastkärvat kol eller någon slags isolerande beläggning på kollektorn.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Om det ser ut som min, så sitter batteriet på vänster sida. Och bakom batteriet/mot variatorn sitter startreläet.
Kolla om det har oxiderat i kontakterna/anslutningarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro