Startar inte!!

oveli

Medlem
1 apr 2013
6
0
1
Har en Ski-doo Touring 700-98 som inte vill starta. Startade den som vanligt i går och lät den gå en liten stund på tomgång, backade sedan den en liten bit skulle sedan köra framåt då den bara kvamnade av och dog av. Har bytt till nya stift i dag och sprutat in startgas i luftburken men ingen skillnad. Den kan starta till någon sekund med choken på men dör av på en gång. Har gnista på stiften, men den verkar inte få någon soppa för det luktar inte nån bensin alls då jag försökt starta den. Är nybliven skoterägare så man är inte så hemma på dessa motorer, så kom gärna med tips och råd hur jag ska lösa problemet.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kolla om den startar med en liten sup bensin i tändsifts hålen, gör den det så kan du börja med att göra rent förgasarna när du ändå plocat bort dom se så det kommer soppa från soppa slangen när du drar i snöret. Om allt verkar funka och du blåst rent förgasarna grundligt så kan det kanske vara ett igensatt filter i tanken ?
 

oveli

Medlem
1 apr 2013
6
0
1
Verkar som bränslepumpen ej funkar, ser ut att vara trångt till pumpen. Sitter mot torpedvägg under gasarna (3st) nån som vet om man kan montera bort den utan att riva ut hela motorn?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Bara att testa Du kan nog testa innan du skruvar ur den att köpa en ny på typ skoterdelen eller liknande. Har för mig att de inte kostar allt för mycket, ta lös gasarna och koppla bara slangarna till den nya pumpen funkar skotern då är det bara att försöka få loss bultarna och pilla lös pumpen.
 

oveli

Medlem
1 apr 2013
6
0
1
Kopplade lös slangarna från gasarna och drog i startsnöret alt. körde runt startmotorn, kom ingen soppa alls genom slangarna!! borde väl göra det? En kunnig kille har tittat på pumpen och säger att den verkar hel. Vad kan då vara felet? Har även noterat att det försvinner kylarvätska!!
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Det ska gå en slang från motorn till soppa pumpen "impuls slangen" kolla så att den är hel och inte har torrsprickor eller är avskavd ? är den paj eller inte är tät så funkar inte pumpen, sitter även ett filter i tanken har jag för mig kan kanske vara igensatt med skit. Det ska pulsera ut bensin när du drar i snöret.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Kopplade lös slangarna från gasarna och drog i startsnöret alt. körde runt startmotorn, kom ingen soppa alls genom slangarna!! borde väl göra det? En kunnig kille har tittat på pumpen och säger att den verkar hel. Vad kan då vara felet? Har även noterat att det försvinner kylarvätska!!
Du skulle kunna trycksätta systemet om du har tillgång till tryckluft för att se om det läcker från någon slang/koppling. Trycksätt alltså kylvätskebehållaren lite lätt så ser du vart glykolen sipprar ut.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2