startar men driver ej, hjälp!

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
tjena!
finade upp skotern för 3 helger sen och körde den hem till morsan och skulle hämta den i måndags. Men då uppstod ett problem!
skotern startar och går hur fint som helst på tomgången och går på sin warmup som den ska. sen efter en stund när warmupen är klar så ska de ju vara fritt fram och köra. Men så är det inte nu, den går ej upp i varv och den över
variatorn (primären) rör sig inte i huvudtaget??!

har rätt dessknapp
har kollat så att kontakten till dessknoppen sitter som den ska
har rört på premären och den rör sig som den ska när man drar i den.

vad är felet?
är super tacksam vid snabba svar

det är en 800 etec
 

Tony_fjellborg

Aktiv medlem
29 dec 2013
51
0
6
Kiruna
Du blandar ihop primär och sekundär. Primärvariatorn är fäst i veven så den snurrar när motorn går. Ingen handbroms i? Stryper den varven? I så fall ligger felet i dess'en.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
ojdå jaa det stämmer som du säger. ingen handbroms i, jaa den stryper varven. vad kan de va för fel på dessen då egentligen? vad ska jag göra åt den? skulle behöva ha ordning på maskin inom kort då jag ev har en köpare.
Tack för ett snabbt svar btw!
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
verkas lurt va ? k-len?...
la inlägget i skidoo först men kom på att det säkerligen finns många kunniga skotermekare som inte läser under just skidoo rubriken. Just därför la jag den i tekniksnack också. så du kan väl hjälp till lite här i stället för att ställa världelösa frågor?
 

Tony_fjellborg

Aktiv medlem
29 dec 2013
51
0
6
Kiruna
Är ingen expert på hur dom nya ser ut men min gamla mxz fick fukt in i styrboxen och då gjorde den exakt så . Tog in den så den torkade så funkade den fint igen. Kan ju även vara nån kontakt som glappar eller de gått fukt i.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kan bara säga...
Nej INTE 5-56!!!

5-56 är smörjmedel med olja och inte lämplig för elektronik, använd elektronikrengöring som inte lämnar några rester istället.

Oljan kommer annars att dra åt sig smuts å klegg så det blir överslag.

Eventuellt kan du använda lite vaseline spray för att hålla ute fukt om det är en tätslutande kontakt.