Startproblem Ranger V1000

Skipper

Medlem
19 sept 2005
16
0
1
Sundsvall/Åkersjön
akersjonssk.se
Någon som har nåt tips på vad problemet är när startreläet bara "klickar" vid startförsök.

Batteriet är Ok, jag har även testat med ett bilbatteri och startkablar......har även mätt spänningen under startförsöket och den går inte ner nämnvärt, men det beror väl på att reläet pulserar.

När jag trycker in startknappen så verkar det som om reläet inte slår till utan släpper. Reläet pulserar alltså när jag försöker starta.

Tacksam för tips.....säsongen är snart här ......i Åkersjön.

/Uffe
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Prova bygla relät, eller kontrollera minuskabeln i chassiet så att det inte har oxiderat.
 

Skipper

Medlem
19 sept 2005
16
0
1
Sundsvall/Åkersjön
akersjonssk.se
När jag byglar reläet med en mejsel så snurrar startmotorn.

Bytte relä nu i helgen, men samma problem kvarstår.

Vad kan det vara som gör att relät släpper/klickar när man håller ner startknappen. Kopplar jag bort kabeln till startmotorn så drar reläet ok.

Kan det vara något problem med startmotorn trots att den snurrar när jag byglar reläet :confused:

Är det någon som har tillgång till ett elschema till Ranger V-1000 ?? och har lust att maila en kopia av det.....

Eller ver var jag kan få tag i ett....:hmmmm2:
 
Last edited:

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Har just varit med om ett identiskt problem och det var relaterat till ECM boxen. Det visade sig att den jordning som skall gå via ECM inte fungerade. ECM- boxen behövde inte bytas ut men "väckas upp" genom att koppla in datorn och gå in i BUDS programmet. Detta "väckte upp" ECM som då släppte igenom jordningen och starten fungerade normalt. I detta fall kan orsaken till problemet ha varit ett för dåligt batteri som gav för låg spänning. Elektronikdetaljer är känsliga för både låg spänning och dålig kontakt. Lycka till.
 

Skipper

Medlem
19 sept 2005
16
0
1
Sundsvall/Åkersjön
akersjonssk.se
Sv: Startproblem Ranger V1000 **Problemet löst**

Problemet var helt enkelt......kass batteri!!

Trots att jag testade med startkablar mm så var det batteriet som inte gav tillräcklig spänning för att driva elektroniken fullt ut.

Beställde ett nytt batteri, och sedan är det inga som helst problem.:ciao: