Stum motor på Indy Sport flöktkyld

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Hej!

Fick idag en Indy Sport av tidig årsmodell av grannen, då han inte orkade skruva med den.

Meningen är att barnen ska åka runt på lägdan med den.

Problemet är att den ifjol vinter gick som en klocka då den ställdes undan, för att nu runt ett år senare vara helt stum i motorn. Den har stått ute utan kapell, så misstanken är väl att den helt enkelt rostad ihop.

det är inte magnapullen då även motorvariatorn är stum.

Någon som har en billig idé till lösning. Har inget emot att skruva, men vill inte byta ut halva motorn för att få igång den.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Känner en som tömde en burk 5-56 i cylindrarna på en båtmotor för flera år sen då den rostat ihop, dagen efter började den gå runt och motorn går än idag utan att ha bytt något. Men hade jag varit du skulle jag, som Jääpääh sa, lyft på toppen och kollat!
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Förmodligen vevlagrena som har rostat ihop, du kan ju alltid testa att spraya nåt rostlösande/smörjande i vevhuset samt olja i cylindrarna så kanske den har några mil kvar att ge.
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Hej igen!

Lossade topparna och kolvar och lopp ser helt ok ut, vad jag kan se. Lossade ävern grenrör och ser ingen rost där heller. Har duschar flitigt med 5-56 för att se om jag kan få grejorna att gå runt. Är dock lite skeptisk. Känns som att det kanske är vevlagren som ärgat ihop om jag inte ser något i cylindrarna. Ska försöka plocka bort dem någon dag, men nu ska 5-56:an få verka under några dagar först.

Tack så länge!

Förresten, vad tänkte ni att jag skulle se i loppen? Då den blivit stum under tiden den stått stilla så ser jag endast rost som tänkbar bov, eller har jag misat något?
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Möjligheten finns även att kolvarna eller ringarna själva rostat fast, lyfter man av toppen syns det på en gång. Finns ingen rost där kan man utesluta det och då lutar det på att det är något i vevhuset, med andra ord: lättast först. :)
 

filofax123

Aktiv medlem
9 jan 2009
59
0
6
Rev cylindrarna och en kolv var fastrostad i fodret. Vidare så gick vevlagren och kolvbultslagren tungt, men efer att jag bombat motorn med 5-56 så snurrar grejorna igen.

Jag ska horna cylindrarna och byta packningar innan jag monterar tillbaka. Har inte tänkt byta lagren, då skotern bara ska användas som förstaskoter till barnen.

Är det dumsnålt resonerat tycker ni att ge faan i att byta lagren?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Gasa till det rasar. Billigare att byta motor än att byta alla lager på vevaxeln, räkna med 6tkr...