Stum motor RMK -11

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Var ute å körde lite. Skotern tvärdör.

Provar att dra i startsnöret, helt stum. Går inte rubba över huvud taget.
Öppnar sidokåpan och ser att oljan är slut. Fast den inte borde vara det.
Provar startsnöret igen och nu går motorn runt.
Vi spiller över olja från en kompis skoter och skotern startar och går precis som vanligt. Kör som vanligt 3-4 mil utan minsta antydan till problem eller dålig gång.

Efter ett par dagar så ska jag testa skotern igen, lite trögdragen men inget problem. Den startar.
Går dåligt som fan. Stannar tar bort tändstiften och kikar ner och ser inget konstigt genom tändstiftshålen. Byter till ett par gamla stift som jag inte vet skicket på.
Skotern startar och går som vanligt. Kör en kortare sväng tills jag har motortemp och drar på lite på sjön. Vid fullgast börjar den bli skum. Och efter några "gasningar" så stummar motorn till igen som första gången!
Helt omöjlig att dra runt på startsnöret.

Väntar ett par minuter och sen startar den igen. Kör hem och ställer undan skiten..

Förslag?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du har en såpass ny skoter och hanterar den som om det vore ett vrak. Motorrenovering är nästa steg och möjligen har du lyckats sumpa veven också.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
låter som ett klockrent vevaxellager haveri Grattis och grattis till att du kört den flera ggr efter första gången den stumma,har du tur så har inte lagrena skurit fast,och har dom det så är det bara att skrota för då måste du ha ett nytt vevhus också
finns kompletta motorer på ebay,
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
vart precis samma för mig på min iq, de var dock inte smart att du körde efter också för då kan de bli som föregående skrivare att lagren har skurit fast totalt
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
En -11 är ju inte en ny skoter.

Just nu är den inte stum, utan att går att dra igång utan problem. Skotern har tagit ett par tändstift innan detta tillsammans med lite annat småstrul.
Jag antar att det blir en koll i motorn vid tillfälle. Ev. så köper jag en ny motor och gör nått roligt med denna som sitter i.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Kör du mer gör du bort dig!! Motorer till dom där är absolut inte gratis så behandla den så!! 17000 för en cylinder som ett exempel, om veven har skurit vilket de låter som så får du absolut inte köra den nå mer!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Om du har flax skar bara en eller två kolvar fast i cylindern pga ingen olja då såklart. När den blir kall kan nypningen släppa. Men man får inte köra vidare då såklart! Aluminium från de skurena kolvarna är då utsmetad på cylinderväggarna och nyper lätt igen (som hände).

En eller två nypningar kan cylindrar klara och bara behövas tvättas ur med saltsyra. Veven brukar klara sig utmärkt utan olja då tvåtaktare har rull och kullager överallt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det känns som det. En såpass ny maskin, men ändå drar man på det man kan, för att se "om det blir bättre", efter att oljan dessutom "mystiskt" har försvunne?...
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Detta är ingen trolltråd.

Oljenivåvarnaren har aldrig fungerat på dessa maskiner så det var helt oväntat att det skulle vara slut på olja då jag fyllde oljetanken för ett par fulltankningar sedan.
Maskinen startade efter första stoppet så vi kunde köra hem den då bogsering inte var helt optimalt vid tillfället.

Jag har funderat på att göra nått roligt med motorn då den har småstrulat hela tiden. Så ett 910kit är inte helt omöjligt.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Nu vill jag inte kliva in och bara vara otrevlig på något sätt, men kanske bara jag som öppnar sidokåpan innan varje körning och kikar nivån på oljan?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Andreasf: Vet av en -12 800cc motor om du skullle va intresserad.
Nya cylindrar och en kolv kommer att sitta på innan försäljning.
Skicka Pm om du är intresserad så får du mer info.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nyper motorn och man ser att oljan är borta, så kör man inte hem. Och om man av någon anledning gör det så provar man inte igen...

Innan varje körning fyller jag olja upp till locket. Dumt att chansa
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Om oljan var slut&du inte tycker den borde vara det efter"några tankar"så har du kollat ifall nån slang vid oljepumpen är lös?då borde det vara rätt grisigt under motorn,samt vara olje dropp under maskinen när den står...hadde det varit min maskin å den stummade&jag sett att oljan är slut(hoppas jag slipper vara med om det),så hadde jag bogserat hem den&slaktat motorn för å se vad som bör bytas.
Efter varje körning,kolla olje nivån,är en regel som ska följas stenhårt.
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Vilken negativ ton det är här. Jag trodde att den allmänna inställningen är att man får uppgradera när något går sönder.

Det här är ju ett guldläge att götta till skotern inför nästa säsong. Missar ju iofs. lite åkning nu på slutet men det är ju inte en ny skoter så dessa saker får man räkna med.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
2011:eek:rna hade en oljeslang som låg och nötte mot en vass kant på bandtunnelns främre del. Nästan nere vid oljepumpen, kan vara värt att kolla upp.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vilken negativ ton det är här. Jag trodde att den allmänna inställningen är att man får uppgradera när något går sönder.

Det här är ju ett guldläge att götta till skotern inför nästa säsong. Missar ju iofs. lite åkning nu på slutet men det är ju inte en ny skoter så dessa saker får man räkna med.
Men fattar du inte?
Skotern din har skurit på antingen veven eller i cylindrarna.
Den är alltså redan "sönder" och ska inte startas igen innan du gått igenom motorn.

En motor som stannat och varit stum startar man inte igen, även om det går. man förvärrar bara skadan som redan skett!
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Att motorn är dålig är ju mer ett faktum än ett dåligt scenario. Det är ju bara att köpa en ny motor/riva denna och börja leta efter felet. Vilket jag kommer göra i vilket fall som helst. Att få lite ledtrådar om vart jag ska börja kolla var ju mer tanken med denna tråd.

Jag förstår inte allt gnäll om att man alltid ska kolla oljan innan och att jag inte har fattat att motorn är död.

Nu får jag ju köpa en ny motor/skoter eller nya delar till denna.

Ni verkar lida mer av att min motor är död än mig. Nu får jag byta upp mig istället!