Stycka om Phazer II 1990

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Har nyköpt en Phazer 2 från -90

Den har pipa ( vet ej sort ) och originalmunstycken .
Tycker den bluddrar mkt på höga varv.
Stiften ser rätt ok ut .

Nu är det dock + 5 grader varmt ute .

Borde man gå ner eller upp i munstycke ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Omöjligt att säga innan du kört vid kallare klimat och gjort fullgaskörningar med stift besiktning. Högfartsmunstycken kollar man genom att köra full gas minst 600m och kollar stiftens färg. Kör gärna som ett tok innan med så mycket full gas som möjligt i typ 10min. Obs man måste slå av tändningen i fart med forfarande full gas intryckt tills motorn stannat! Gör man inte det så visar stiften fel färg!
Obs när man monterat en trimpipa eller annat trim kör man först lite kortare fullgasningar för att kolla att den inte går toksnålt! När man känner sig trygg kör man längre fullgasningar som beskrivits ovan.

När du bestyckat in högfart så gör du samma test på halv gas = trottelnålshöjd. Tomg och krypköra ställer du med blandskruven eller i värsta fall byter du lågfartsmunstycke om de inte går justera så den går fint med blandskruven.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Tack för svar ..
Får vänta tills det blir kallare ute då , och kommer mer snö , så man kan testa ordentligt .
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Har nu testat i kallare väderlek och mer snö ..
Upp till 50-60 km/H går den bra och drar , men sen börjar den bluddra, låter nästan som den fyrtaktar..
sen händer inte så mycket .
Stiften är något fuktiga.
Reed ventilerna är hela.
Kan det verkligen vara munstyckena ?

När den är varm och jag drar upp choken, dör den , vilket den ska.
Men drar jag manuellt upp chokevajern på en gasare, dör den , men på nästa händer inget , ändrar inte ens ljud, ska det vara så ?

Den har fin komp på båda cylindrarna .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Har nu testat i kallare väderlek och mer snö ..
Upp till 50-60 km/H går den bra och drar , men sen börjar den bluddra, låter nästan som den fyrtaktar..
sen händer inte så mycket .
Stiften är något fuktiga.
Reed ventilerna är hela.
Kan det verkligen vara munstyckena ?

När den är varm och jag drar upp choken, dör den , vilket den ska.
Men drar jag manuellt upp chokevajern på en gasare, dör den , men på nästa händer inget , ändrar inte ens ljud, ska det vara så ?

Den har fin komp på båda cylindrarna .
Om den inte reagerar på att dra upp choken på en förgasaren så lär den vara hängd i öppet läge. De är nog därför den fyrtaktar. Skruva lös chokkolven och rengör i dess cylinder den löper i och se till att den bottnar fullt ut och går lätt. Vajer kan vara för spänd så den inte bottnar också eller så är fjädern sönderrostad eller borta.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Jag får titta över detta , fjädern ser dock ok ut . tack för tips .
Fick även ett tips att titta över bränslepumpen , så inte något membran är skadat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jag får titta över detta , fjädern ser dock ok ut . tack för tips .
Fick även ett tips att titta över bränslepumpen , så inte något membran är skadat.
Bara så du vet så kan trimpipan ställa till det såhär med bestyckningen men kolla alla felparametrar först som nedan innan du går ner i bestyckning.

Kolla speciellt noga om pumpens membran som drivs av vevhuskompet att den inte läcker soppa in i vevhus den vägen vilket är vanligt fel, motorn surar då på den cylinder/vevhus som slangen går till. Testa genom att ta lös slangen från vevhuset och sug i slangen, de ska vara tvärstumt du ska kunna suga fast tungan i slangen. Om du kan dra åt dig luft eller soppa är membranet väck i pumpen.

Är du säker på att munstyckena är org storlek?
Har du en org pipa at prova med så vi vet om motorn funkar ok med org prylar?
 
Last edited:

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Har tyvärr ej originalpipa.
Har mixtrat nu, och plockar jag bort luftburken går den helt underbart .
Svarar direkt på gas , stiften perfekt färg .
Den verkar jättekänslig på luften , testade sätta dit nylonstrumpa som filter, blev bättre , men ej bra , bytte till myggnät .. blev något bättre , men ej perfekt .
Allt detta bara för att testa . Resultatet blev ju, att den går inte perfekt om jag inte kör utan filter helt och hållet, får inte vara minsta lilla täckt ..

Satt munstycke 143 på högfart, bytte till 141,5.. utan resultat .
Vad sitter original ?
Dock sitter ju pipa där .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Har tyvärr ej originalpipa.
Har mixtrat nu, och plockar jag bort luftburken går den helt underbart .
Svarar direkt på gas , stiften perfekt färg .
Den verkar jättekänslig på luften , testade sätta dit nylonstrumpa som filter, blev bättre , men ej bra , bytte till myggnät .. blev något bättre , men ej perfekt .
Allt detta bara för att testa . Resultatet blev ju, att den går inte perfekt om jag inte kör utan filter helt och hållet, får inte vara minsta lilla täckt ..

Satt munstycke 143 på högfart, bytte till 141,5.. utan resultat .
Vad sitter original ?
Dock sitter ju pipa där .
Ok de är bra den går bättre utan lugftburk de bevisar att den går fett. Du ska absolut köra med luftburk men borra extra hål i den långt ner i burken där du tror de är kallast luft. Tänk även på att snö hittar in under huven så gör hålet/hålen på ett smart ställe. De hålet kan du med fördel täcka igen med myggnät eller meshtyg.
Att gå ner från 143 till 141,5mm i munstycke märks inte av utan en mätning i bänk och knappt där heller. Gå ner minst 5%-10% om den surar så mycket som denna gjorde ,med luftburk. Som finlir kan man ändra några få steg.
Men i detta fall så går den ju bra utan luftburk och då ska du utgå från 143" "med borrad luftburk". Du kommer vinna flera hk genom att borra luftburken.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Ja bra tanke .. just nu går den ju knappt med luftburken , på högfart.
Men startar perfekt , behövs knappt choke , fin tomgång .
Så nog går den fett .

Får borra burken och testa mig fram , med att bestycka ner. Kanske ända ner till 125-130 ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ja bra tanke .. just nu går den ju knappt med luftburken , på högfart.
Men startar perfekt , behövs knappt choke , fin tomgång .
Så nog går den fett .

Får borra burken och testa mig fram , med att bestycka ner. Kanske ända ner till 125-130 ?
Om den går perfekt utan luftburk ska du få samma resultat med borrad luftburk så gå inte ner i bestyckning. Ett 50mm extra hål i luftburken ska med lätthet motsvara helt utan burk.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Jo, men tyvärr räckte det ju att jag satt dit ett myggnät direkt på Gasaren , för att den skulle gå sämre igen . Så känslig verkar den vara . Går inte perfekt utom att den bli helt ”ren”
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Jo, men tyvärr räckte det ju att jag satt dit ett myggnät direkt på Gasaren , för att den skulle gå sämre igen . Så känslig verkar den vara . Går inte perfekt utom att den bli helt ”ren”
En bra luftburk ska inte påverka vacumet till förgasarna. Luftburken ska ha större hål än förgasarna har tillsammans då blir de samma som att köra utan burk.
Men tyvärr är många luftburkar gjord så de blir lite restriktiv och då duger det med att borra hål i dem tills vacumet upphör helt. Du kan inte borra för stora eller för många hål men 50mm bör duga. I vissa burkar kan de dock vara ljuddämpade väggar och trattar och de kan strypa flödet. Om den inte går rent med 50++hål så riv burken och leta strypningar invändigt. Riv bort allt som ser ut att strypa inne i burken.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Jag ska modifiera burken nu till helgen .
Och testa .
Annars bygger jag en egen burk och kör på samma munstycken
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Troligtvis är det inte luftburken det hänger på. Jag körde på 90-talet trimmad phazer. Och även efter jag bytt förgasarna till ett par VM38 så räckte original luftburk till. Kanske rensade jag den innuti kommer inte ihåg.. Ska du modefiera burken så kolla efter bilder på Bender cold air intake. Och modefiera så du tar luften utifrån istället för inne i motorutrymmet. Benders kit var ett rör som monterades på burkens inlopp och som sen gick upp till en tratt under gallret under styret/lampan, På ovansidan satt också ett plast lock. Det var också med ett utblås som monterades på variatorskydder för att styra ut varmluft från cylindrarna
 
Last edited:

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Nu går den ju riktigt bra , behöver man åtgärda variatorn något när den är lätt trimmad ?
Är inget fel på variatorn , men önskar lite mer klipp i maskinen .
Räcker det med att chimsa, eller behöver man byta till styvare fjäder ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Nu går den ju riktigt bra , behöver man åtgärda variatorn något när den är lätt trimmad ?
Är inget fel på variatorn , men önskar lite mer klipp i maskinen .
Räcker det med att chimsa, eller behöver man byta till styvare fjäder ?
Variatorerna kan man justera i all oändlighet så de kan du skruva med hela tiden.
Men kort sagt så behöver du inte justera variatorerna om den inte övervarvar. Du måste veta till vilket varvtal trimpipan är pikad till. Om du inte kan ta reda varvtalet för pipan så kommer motorn aldrig ge full effekt den kan ge mindre effekt än org pipa om den körs på fel varvtal.
Om du vet slutvarv typ att den ska varva 7500varv och den varvar 8000v så prova först slaka sekundärvariatorns fjäder. Om de inte duger måste du vikta på mer vikt på primärvariatorns vikter.