summit 154 eller freeride 154

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
ja du camata låter ju rätt negativ till ski doo, jag har haft m8-09 m8-11och nu m800-13 men är rätt sugen på att prova nåt nytt men är man inne på helt fel spår när det gäller summit eller freeride?
Men prova Ski-Doo, absolut! det är väl en fördel med att fortfarande leva i ett hyffsat fritt land, man väljer själv. De flesta verkar ju ense om att Arctic-Cat är sämst så då är det väl så...
Annars, hur mycket tror du det kan det skilja på en 2013 M800 och vilken nyare maskin som helst?

Seriöst. Vilket fjoller. 20mm hit eller dit på en boggieplacering, gul eller grön färg, whatever. De jag kört med har kommit lika långt eller kortare än mig, ibland tvärtom. BRP-folket kommer såklart hävda motsatsen - som vanligt. Annars faller ju dessa maskiner i värde på Blocket, gud förbjude.

Förlåt, jag har tagit en och annan pils. God natt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har aldrig klagat på arctic motor eller dess förmåga att ta sig fram. Har kört med Arcticpolare som tagit sig mkt högre och sidehillat arslet av mig..

Kan du köra en arctic så nog fan tar du dig fram alltid.

Däremot kan ingen säga att dom inte kräver en jäkla massa energi i onödan av dig som förare. Är du vältränad som få och skicklig så spelar det ingen roll vilken maskin du kör. Jag gillar Ski-doo xm för den är lättkörd och gör att jag (som är en otränad jäkel) kan orka köra en hel dag utan att behöva ligga hela nästa dag med träningsvärk. Ski-doon gör mig till en bättre förare helt enkelt.

Ganska ovetenskapligt har jag frågat runt i kompisgänget och familj, det verkar som:

Kör du Arctic så kan du uppskatta en Polaris och tvärtom
Kör du Ski-doo så kan du uppskatta en Polaris och tvärtom.

Ski-doo till Arctic är ett lååååååångt kliv.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Inte alls menat att låta rent negativ till Freeriden, men känslan längtar ändå tillbaks till Arcticen.
Främst ledegenskaper och motorkaraktär är det som gror en liten besvikelse inom mig, gällande Freeriden. (vilket förvisso är två egenskaper som jag värderar som något av det högsta på en skoter)
Men det är ju inte en sämre skoter för det.
Min kamp mot maskinen blir alltså på leden istället för runt träden, FR vs. M. :)

Om färgen har föga betydelse så är det helt klart Freeride man ska ha gällande ursprunglig frågeställning - oavsett min förbjudna, gränsöverskridande smygkärlek till Arcticen.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
För att vara nyfiken, varför vill du ha en moutainmaskin om ledegenskaper är det viktigaste för dig? Varför inte en rr eller xf då?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
För att vara nyfiken, varför vill du ha en moutainmaskin om ledegenskaper är det viktigaste för dig? Varför inte en rr eller xf då?
Vad exakt är en mountainmaskin, och varför ska man inte dugligt kunna köra på led med en sådan?
Hade jag ansett mig behöva något annat än en Freeride 154 så hade jag nog köpt just något annat.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
I det här fallet handlar det väl i så fall om modellho.mofili då både fr och summit är skidoo?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag testade en M8000 i vintras och den är helt klart piggare än min summit. Men körmässigt skulle jag aldrig byta.
Provade också en summit 154" men Tords burk/pipa/variatorkit och den var helt sjukt gudomlig. Gassvar jamennanting! Så ett sånt blir det på min 154" nästa vinter :)
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Ja då har man beställt en freeride 154 till nästa säsong, hoppas att man inte blir allt för missnöjd.
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Nu när jag har bestämt mig för vilken skoter jag ska ha börjar man undra hur ski doo är med leveranserna. Brukar dom vara sena eller tidiga på säsongen, kan man räkna med att ha den innan december eller? Är det någon som har koll på detta?