summit 800xrs -07 skar idag

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
:( Min xrs varmnöp på en cyliner idag efter 1km från mitt hem, den på primärsidan. Förstår inte vad som hänt, jag har kollat smörjningen och de ser ut att fungera.
Turligt nog körde jag försiktigt när det det hände, cylindern klarade sig men kolven måste bytas ut.

Läste någonstans om dubbelrings kolvar, finns det till 800?
Kan det vara lågfartsmunstycket 17,5 som orsakade nypningen?
Någon annan som haft samma problem?
Bör man byta fabrikat på kolvarna eller duger standardkolvar?

Fan att man skulle missa årets bästa skoterdag!!

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag tycker du ska köpa dubbelringade Wiseco-kolvar.. jag har det i min astrimmade 800 o de fungerar PERFEKT! Jag hade en extra uppsättning men dom sålde jag igår såklart hehe...

Finns på www.sled-parts.com

Ta isär å sätt upp en bild på cylindern å kolven så ser jag direkt vad som orsakat så skotern skar

Fan va trist.. men de löser sig :)

/F

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det är inte lågfartsmunstyckena som är orsaken där tror jag. Jag tycker det ser ut som ett smörj- eller kylningsproblem och eftersom du har kollat smörjningen så gissar jag på att kylningen har något med det att göra.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fått in snö i luftburken? Den verkar ju bara ha skurit runt insugskanalalerna...? Snö-skuren?

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
Jag gasade inte nämvärt den kilometern jag han, max 30km timme körde jag hela tiden. det massa lössnö så kylning på mätaren visade kall för det var det första jag kollade när den segade ihop och stannade.

Förra veckan kollade jag igenom tändstiften och de visade på en fin färg, och i vevhuset nu efter demontering fans det olja.

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
Fått in snö i luftburken? Den verkar ju bara ha skurit runt insugskanalalerna...? Snö-skuren?
Inte omöjligt men jag upplevde inte att det kan vara det, däremot i tidigare i veckan då jag var ute så lekte jag rejält och då hade jag fulla motorrummet med snö. Jag har nu monterat snöskydd på min maskin

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
37
Skellefteå
Ska du verkligen köra med den där cylindern igen? Ser nästan ut som att det lossnat en den nikasil, men du får väl torka med lite saltsyra eller något och se om du blir av med avlarnigarna.

Kolven ser ju helt torr och inte ens ett spår av förbränning på kolvtoppen, om du är säker på att du har fungerande oljepump osv skulle jag nog ändå satsa på 17.5s lågfarts pga att de var så pass kallt i dag så...

Hur som helst lycka till.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som Melmaq skrev... Ser magert ut!

Fota kolvtoppen och lägg in bild på den också.

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
Jag är visserligen lite orolig beträffande cylindern, men det finns inga repor i Nikasilen som jag kan se. Men däremot sitter det avlagring från kolven fast i cylindern som måste bort, frågan är bara hur?

Vad tror ni om horning eller har ni något annat förslag?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ser inte rätt ut på kolvtoppen. Den cylindern verkar ha gått ohyggligt snålt, i det närmaste helt utan bränsle. Is i förgasaren, kanske? Sprucket insugsgummi?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
OJOJOJ

Kolla... den som är "bra" har vettig förbränning... men den som har skurit har ju typ ingen förbränning överhuvudtaget...montera ny kolv kommer nog skära ändå pga detta.. du måste kolla upp =)

Ang syran får nånannan svara på det, känner mig osäker på de

/F

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
I varje fall så kan vi med säkerhet konstatera att bränslebrist på denna cylinder orsakat denna händelse.

Hoppas du hittar anledningen innan du startar upp nästa gång!!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Saltsyra?
Är det bara att he på en trasa och torka?
Jag har saltsyra på Jobbet men det är bara 30%
30% funkar utmärkt. Ta en skruvmejsel och droppa på saltsyran. Du ser direkt att det börjar bubbla när den kommer kontakt med aluminiumet. Klart när det helt slutat att bubbla. Sen ser du om du har några skador.

boviken

Medlem
6 mar 2009
38
0
1
Skellefteå
30% funkar utmärkt. Ta en skruvmejsel och droppa på saltsyran. Du ser direkt att det börjar bubbla när den kommer kontakt med aluminiumet. Klart när det helt slutat att bubbla. Sen ser du om du har några skador.
Tack för informationen!
Jag tackar alla andra också som också hjälper mig med mitt problem!

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
37
Skellefteå
Kör in den i ett varmgarage så du blir av med möjliga ispluggar. Sen får du stoppa slangarna till oljepumpen i en plastpåse och köra med oljeblandat bemsin i tanken för att se om pumpen verkligen fungerar.

Lycka till, mvh