Inkörning av remmen eller försiktig körning från start har inget med Summitens problem att göra, även om BRP och dess återförsäljare gärna skyller på detta.Det är ju så att alla får räkna med att en rem far då och då men hur länge tycker ni att en rem ska hålla? Kör ni in remmen 50km, lyfter ni upp bakändan på skotern och kör runt mattan nått varv innan ni far iväg? (när det är kallt)
.
Barnsjukdom kan man nog inte kalla det... men alla som kör lite hårdare har problem med original bestyckningarna oavsett maskin och märke, så är det bara...Jo visst är det så, men undrade mest om folk kör in remmen och hur länge en rem ska hålla för att det ska vara godtagbart.
Ska bli roligt och se hur 2018 årsmodeller av Lynx och Ski-doo är på förbrukningen av variator remmar.
Kan nog kalla detta för en barnsjukdom.
Så om man använder en maskin till vad den är byggd för blir det problem? Låter konstigt... Kan det vara så att dom som får remmarna att hålla är bättre förare? Hittar bättre linjer och får en mer följsam körning så att man slipper stå och torrjucka som en fåne för att man håller på att fastna så fort man rundar ett träd?Inkörning av remmen eller försiktig körning från start har inget med Summitens problem att göra, även om BRP och dess återförsäljare gärna skyller på detta.
Det är under hård belastning som systemet inte lirar och det skapas en massa värme och sen exploderar remmen om man inte släpper av i tid.
Det är därför som en del har problem, andra inte.
De som åker lite försiktigare har just inga problem.
Men de som är bättre på att köra och använder maskin till vad den är byggd för får ofta problem.
Enskilt största skillnaden mellan succé eller fiasko sitter i variatorkalibreringen.
Kör man betydligt hårdare än Svensson så är man tvungen att köra med nåt annat än original i variatorerna.
Rätt intressant egentligen, vad är en bra förare? en som tar sig upp för en backe med mista möjliga gas eller den som har ljudspjället fullt öppet, eller den som sitter still länge och snurrar huvudet för att hitta en linje och sen kör, eller den som kör hela tiden kors och tvärrs, upp och ner..Så om man använder en maskin till vad den är byggd för blir det problem? Låter konstigt... Kan det vara så att dom som får remmarna att hålla är bättre förare? Hittar bättre linjer och får en mer följsam körning så att man slipper stå och torrjucka som en fåne för att man håller på att fastna så fort man rundar ett träd?
Bara för att man håller full gas kör man inte bra.//Svensson
Nej, det är inte alls konstigt.Så om man använder en maskin till vad den är byggd för blir det problem? Låter konstigt...
Nej.Kan det vara så att dom som får remmarna att hålla är bättre förare? Hittar bättre linjer och får en mer följsam körning så att man slipper stå och torrjucka som en fåne för att man håller på att fastna så fort man rundar ett träd?
Glöm inte rökpauser eller stillasittande för att hämta andan...Rätt intressant egentligen, vad är en bra förare? den som sitter still länge och snurrar huvudet för att hitta en linje och sen kör