SUPERREM till 800 e-tec??

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skillnaden är väl att i yamaha så sitter motorn fast ordentligt och rör sig inte så mycket. Har jag hört :)
En annan stor skillnad är att Yammans primär kan jag nypa ihop med handen, detsamma gäller sekundären, den kan man trycka isär för hand utan verktyg.
Och japp, remmarna håller hur fint som helst, ingen neddreving, inget remslir, inga variatorer man kan steka fläsk på, och 300hk i motorn.

När det gäller Doo så kan man inte rubba någon av variatorerna utan verktyg, så remmen får helt enkelt tokkämpa för att kunna åka ner i sekundären, med våldsam värmeutveckling som följd.

Vet ej hur möjligt det är (kan för lite om Doo), men jag skulle gärna vilja veta hur Yamma-variatorer skulle funka i en Doo, eller om man efterliknade primär+fjäder+vikter kontra sekundär+fjäder+helix som det är på Yamma. Alla snackar bara om att dreva ner och ladda på mer med fjädrarna osv... Kanske helt fel väg att gå...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Min fasta övertygelse är att det bästa trimmet man kan sätta på sin BRP-maskin är en P85-variator, (som ju funktionsmässigt är snarlik Yamavariatorn).

Jag vet en som satt en 4-tec primär på sin nya Freeride, han är inte klar med justeringen men det verkar lovande!

TRAn förlorade sitt existensberättigande när dom fimpade splinesen mellan ytterskiva och spindel! Innan var den i alla fall lättjobbad, nu är den bara oduglig!
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Jo men det är ju det man undrar över. Dels varför håller dom fast vid konceptet? Men det skulle ju vara fränt om man kunde hitta ett färdigt paket, primär och sekundär, att bara plocka med sig från skoter till skoter. Om det nu stämmer med placering osv. Men jag har ingen koll på om det kanske finns ett rejält testat paket, som sålts mkt av...?