surade stift

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
har en assault switchback 800 -11 lastade hemma åkte ca 20mil i ca -5 me kapell tyckte den va svårstartad och då menar jag inte jättesvår men 5-10 ryck normalt 1-2 jaja gick hur bra som helst 3-4 tim åkning lastade o åkte hem när jag lasta av och startade så gick den konstigt 1 cyl ? körde in i garaget efter jobbet idag tog jag loss stiften ena blöt o dött tror jag bytte båda och då startade den som vanligt igen 1-2 ryck frågan är gamla stift eller transporttjurig ? har ni nån start prossedur ? brukar låta min stå på tomgång 10-15 min eller så , hur mycke olja ska den ta ca ?

tackar på förhand
 

forsb

Medlem
25 feb 2010
12
0
1
Piteå
Har för mig att man inte ska köra den allt för länge på tomgången, då dödar man stiften. hade samma problem på min första svängen i år, dock på en 600. Hjälpte med nya stift (bpr9 stiften) och ny soppa.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Har för mig att man inte ska köra den allt för länge på tomgången, då dödar man stiften. hade samma problem på min första svängen i år, dock på en 600. Hjälpte med nya stift (bpr9 stiften) och ny soppa.
men ska man dra iväg me kall motor ?
 

forsb

Medlem
25 feb 2010
12
0
1
Piteå
Självklart inte, vet bara att dom äldre cfi 600 som jag har haft har släkt stift då den stått länge på tomgången. Är ju garanti kvar så prata med handlaren. Finns ett standardfel på säkerhetsbrytaren i gasen på -11orna. Det kan vara den, men oftast är symptomen att den tvekar vid gaspådrag. Ska byta min idag, kan ju ha varit den som släkte mina stift i början av säsongen.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Ja att den tvekar vid gaspådrag finns inga spår av den drar iväg så in i h........ , och det är 1 stiftet som den dödar för mig har bara kört ca10 mil köpte den lätt beg ja drog ju i nya så får vi se , oljan då har du nå koll ? Tycker att den tar väldigt lite olja
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Av vad jag har läst om pro 800orna på amerikanska forum så verkar enklaste lösningen att köra i 10L AVsoppa per tank...funkar ju inte riktigt här dock, så...10L race soppa borde ju gå, inte speciellt billigt dock ^_^
 

forsb

Medlem
25 feb 2010
12
0
1
Piteå
Har faktiskt ingen koll på min, har inte mätt den än. Men enligt jänkarna ska man köra på 1:40 ja vissa kryddar ju med upp till 1:58 men det känns ju lite väl snålt. Om du är osäker så är det bara att mäta upp. dom justerar ju till det på garantin om det är helt fel :)