Svänghjul summit 800

anfr1

Medlem
25 mar 2008
32
0
1
Mora
Har bytt veven i min summit 800 07 vilket var första R motorn till en vev från en 09.Allt var frid och fröjd till jag skulle sätta på svänghjulet nu passar det inte större kona på en 09a.
Frågan är då räcker det att byta svänghjul eller måste man byta något mera.
Någon som vet?
 

Crille_B

Medlem
2 mar 2009
8
0
1
Kalix
De första 800R motorerna (07/08) har annorlunda MAG skinka jämfört med de nyare 2009>.
Du ser detta enkelt genom att låta MAG kolven (magnapullsidan) vara i övre läget. På de första vevarna är då krysskilen ca "kl 02.00" medans de nyare vevarna från 2009> är "kl 00.00" alltså rakt upp.

Även längden på hela mag skinkan skiljer mellan de första och de nyare vevaxlarna.

Mig veterligen går det inte att bara montera på ett nytt svänghjul eftersom att tändpunkterna är på fel ställe. Detta kan jag dock INTE bekräfta!

/Crille
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Funkar inte, håller precis på att plocka ihop en likadan och skulle jag ha nyare vevaxel måste hela eller delar av elsystemet bytas har jag för mig. Norrservice hjälpte mig med det där, skit bra att göra med och kunnig.

Har en kmp vevaxel till -07 (99% säker) utan stakar om du behöver byta skinka eller så.