Hej har en xlt sks -93 som är svår att starta när den är kall men otroligt lättstartad när den är varm. Är det någon som har någon ide vad man ska börja kolla.Har tagit den förgasarna och rengjort,ingen bättring!
Min 93:a kräver också lite trixande vid kallstarter så även jag är lite nyfiken, på min skulle jag kunna ljustera chokekolvarna lite till för nu har jag något för mycket slack så det öppnar inte riktigt på halvchoke.
Det klassiska på dessa motorer verkar annars vara läckande nålventiler, så jag stänger alltid bränslekranen när jag vet att jag ska stå en stund.
bytt till en dyrare 2 t olja som det står på att den startar lättare med och kör en halv timme med den oljan sen byter du till spliter nya stift.lovar att det hjälper det fungerade på min rxl 650 och på min vmax sx 700 tripple
köpte nya stift idag satte i och provade tändetill men sen va det dött. Ur med stiften och det droppade soppa om dom, kall motor utan shok????. Sänkte shjoken ännu mer om det va där den tog soppa.men samma sak igen. tog bort förgasarna för att kolla om flotör nålarna håller tätt.
Har nu plockat bort förgasarna och märkte att huvudmunstycket är bytt från 200 som det står att det ska vara original till 180, men 180 är väll mindre än 200?? eller, någon som vet.
/Marcus
180 är 1.8mm och 200 är 2.0mm så det är mindre munstycken.. Kan vara flottörerna som inte håller tätt, har för mig att de ska gå att justera stängtiden på dom med ett clips.
Har kanske hittat felet ena flotörnålen höll inte tätt satt en liten gummibit i hålet. ska det inte vara en gummi tätning i båtten eller ska nålen sluta tätt mot mässingen värkar vara tätt när man blåser med munnen. hur vet man att oljepumpen ger rätt mängd olja finns det någon gradering vid pumpen
Problemet löst en otät nålventil, Nu blev den betydligt mer lättstartad kunde till och med använda shoken!!!. Är det någon som vet var man får tag på nytt överdrag till tank och dyna.