Switchback, 700 -08 vs 600 -09

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
Hej har kollat lite på dessa skotrar, undrar lite vad som är bäst?
jag kör ungefär lika mycket på led som på puder men på led bara för att komma till puderställerna i princip. men blir ändå mycket ledkörning så vill ha en som går bra där också.

Vet att dämparna inte är dem bästa orginal, men på båda skotrarna finns matta med 44mm kammar, orginal hade jag inte ens funderat på.

undrar då om det finns några vanliga fel på dessa motorer och är det någon skillnad på dem förutom att 700 har mer cc?
Är det mycket uppdaterat på -09?
är dämparna bättre på någon av dem?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det pysslades lite med boggiinfästningar (främre) på nya switchbackmodellen första åren de kom...för att få bättre körbarhet och balans mellan boggi och framvagn...finns trådar om det här på forumet. Till modell -09 och ffa -10 hade Polaris börjat få ordning på det hela. Även om Polaris 700'or alltid varit väldigt fina motorer...rappa och med låga vibrationer...så skulle jag gått på -09 600'an. Polaris 600'or har genom åren varit de mest skottsäkra av deras motorer...och "cleanfire-600'an" är en mycket fin snurra...ledande i sin klass. Bägge har de "dåliga" Ryde Air 2.0 framdämparna....som du får vara beredd att byta ut förr eller senare. Sen till sist är -09'an klart snyggare...bara en sån sak...-08'orna är lite "pubertala" i sin design med skelettdrakar å allt ;)
 
D

Draken

Köp en rmk i stället! Switchback går inte bra i puder,oavsett matta!

Rmk går bättre på led än vad switchback gör i puder!
 

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
okej, jo dämparna har jag fått klart för mig att dem suger.

men om man skulle vilja dreva ner dem vad kan det kosta om man lämnar in? kan inget om att skruva i motorer. ska öäven sätta högre styrhöjjare vilken jag än köper och nytt fatbar styre, måste man ha längre vajrar? handskvärmare kan man flytta över dem?

men -09 är alltså att rekommendera i valet mellan dem båda.

har kollat på en RMK 600 -08 som en polare har men är ju förgasare på dem!:(
nya har jag inte råd med och äldre har gått så långt.
svårt val att köpa beg.!
 
D

Draken

Finns nog bägge delarna -08 har jag för mig,men -09 har då alla cfi insprutning.
Problemet är bara att hitta en beggad,men det är värt att vänta.

Jag har ägt -08 swb med 44 matta och sen en -09 rmk och nu en -10 rmk och kan säga att det skiljer sjukt mycket på rmk jämfört med swb.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
switchbacken är inga problem i puder om du kan hantera den.
har hört att 700an har nå produktionsfel så den skurit (rätta mig om jag har fel?)
 

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
jaja det blev en -08 600, ingen dragon modell dock, men vet inte skillnaden iaf! den hade iaf fjäderklädda dämpare vilket måste vara bättre än utan va?