Switchback 900 -06 tvekar vid gaspådrag

hihat

Medlem
16 sept 2006
12
0
1
Härnösand
Hej!

Har sökt med ljus och lykta efter liknande problem på Liberty 900:eek:rna utan resultat.

Jag har alltså en Switchback 900 -06 som IBLAND tvekar och klipper när jag öppnar spjällen rejält, alltså halvgas och mer. Inget som märks vid vanlig "myskörning", och inget som händer om man smyger upp gasen.

Man hör hur motorn klipper och ändrar karaktär på motorljudet och "bröööar" då detta händer. Det räcker med att jag släpper av gasen och trycker på igen så går den allt som OFTAST som den ska, men det är lite jobbigt när man väl behöver kraften och motorn tvekar.

Jag har bytt följande för stt utesluta det:
Stift
Deflektorn som sitter vid utblåset som styr bort fartvinden från avgaserna
Bränslefilter
Oljepumpswire samt justering kontrollerad
Avgastempgivare

Är dessa motorer känsliga på oktantalet? Har nämligen mestadels kört på 95 oktan, men ska snarast tanka fullt med 98 för att se om det blir någon skillnad.

Någon som har en idé där jag kan fortsätta felsökningen?

Mvh Thomas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De låter som den går i varvstopp då den klipper. De du beskriver om brööölar kan vara att variatorerna kärvar så den inte växlar tillbaka så motorvarvet kommer upp i rätt dragläge. Kolla på varvräknaren hur höga varv de är när den bröölar. Om den visar 5000-6000v då de brölar så lkan de vara krävande variatorer. Likaså att den går in i varvstopp kan vara kärvad varre. Kolla vilket varvtal du har då den klipper ,,jag vet dock inte hur högt i varv varstoppen sitter men en bra bit över 8000v lär de vara.
 

hihat

Medlem
16 sept 2006
12
0
1
Härnösand
Tack för svar! Men variatorerna är det inte tyvärr :( De är genomgångna och jättefint bestyckade.

Varvtalet spelar ingen roll, det är just då jag trycker till rejält på gasen som detta händer. Föreställ er att ni pumpgasar från 0 till full gas, och typ varannan gång stuper/klipper insprutningen/tändningen, precis som en moped som får för lite soppa..

Börjar fundera på om det kan vara knacksensorn som klipper tändningen? Men varför i så fall?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har nu tankat 98 oktan och provkört utan bättre resultat.. Någon som har nån idé?
Ok då kan de vara tempsensorn i toppen eller spiksensorn. Tempsensorn registrerar fel värde,, typ att den går för het och drar då av tändning. Kolla att knacksensorn är fastskruvad för om den är halvlös kan den ge fel värde.
Bäst vore om du kan låna dessa prylar men de finns billigt på ebay eller svenska skrotar. Om du först vill testa bara en sensor så satsa på vattentempgivaren.

http://www.ebay.com/itm/POLARIS-2005-RMK-900-FUSION-SNOWMOBILE-TEMPERATURE-TEMP-SENSOR-IQ-17-95-/291668009847?hash=item43e8c4a377:g:2FUAAOSwKtlWpAYs&vxp=mtr
 

hihat

Medlem
16 sept 2006
12
0
1
Härnösand
Ok då kan de vara tempsensorn i toppen eller spiksensorn. Tempsensorn registrerar fel värde,, typ att den går för het och drar då av tändning. Kolla att knacksensorn är fastskruvad för om den är halvlös kan den ge fel värde.
Bäst vore om du kan låna dessa prylar men de finns billigt på ebay eller svenska skrotar. Om du först vill testa bara en sensor så satsa på vattentempgivaren.

http://www.ebay.com/itm/POLARIS-2005-RMK-900-FUSION-SNOWMOBILE-TEMPERATURE-TEMP-SENSOR-IQ-17-95-/291668009847?hash=item43e8c4a377:g:2FUAAOSwKtlWpAYs&vxp=mtr
Tack för svar! :) Ska snarast kolla att knacksensorn sitter fast, och eventuellt byta den om jag märker att den sitter som den ska.