Switchback pro-R , är detta en bra skoter ? Fördelar? Nackdelar?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Några frågor som hoppas på att bli besvarade.

Är detta en bra skoter?
Fördelar ?
Nackdelar?
Att tänka på?
Pulkvänlig?
Finns det något bättre alternativ?
Något man glömt ?

Posta på i tråden ,tror att det är flera som är intresserade av svar ang detta:)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
farsgubben har en 2012a 600. jag tycker den är tråkig, men skön och eventuellt rolig efter led, men eftersom led är tråkigt så får den 2av 5 toasters. sätet är brett som en tresitssoffa och fjädring/boggie rätt skön. så ska du ha den som pulkdragare/ledracer så är det en trevlig maskin.

lössnö egenskaperna som vissa handlare skryter om tycker inte jag stämmer.. "du tar dig fram med ruschboggien 136" bättre än swb assault och kanske likvärdigt med rmk... " bullshiet säger jag men visst funkar den bra att trasha myrar o diverse lössnölek, men en klättrare/skråmaskin blir det aldrig.

så det beror på vad du ska ha den till....... det är ingen DÅLIG maskin bara för att jag låter lite negg. haha. men hoppar man mellan min swb assault och farsans pro-r så är den svintråkig :p
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Är det själva maskinen som du tycker är tråkig eller är det för det är 600 i pro-r en du jämför med en swb assault 800 ?
kan vara 600m3 motorn, men den känns inte lika smidig, och assaulten är busigare på nått sätt.

men ska jag åka några mil led så väljer jag hellre pro-r. beror som sagt vad du är ute efter. sen att 600 håller dubbelt så länge som 800 är ju ett plus. :)

ska du dra pulka, pumpa led och leka lite i lössnön så är det en riktigt bra allround skoter!! swb assault trivs bättre i lössnön
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Hade det inte varit för pulkdragningen så hade jag köpt mig en rmk assault -13 men familjefar som man är så känns det som om man måste tänka lite på dom andra också då det är så pass mkt pluring som ska läggas ut , å mina egna funderingar om den pro-r är väl att den kan ju inte vara så värst mkt sämre än min förra skoter renegade XP 800 förutom vikt mässigt då?
 

perssah

Välkänd medlem
8 jan 2013
119
0
16
Gävleborg
Jag körde en switchback pro-r 600 förra vintern och jag var bara nöjd med min maskin.

Jag valde pro-r för att dunka led men nu blev det mer lössnö åkning för mig ändå, jag blev förvånad hur bra den går i lössnö, bränt många timmar på myrar, dock har jag aldrig åkt uppför med den!

Men i helhet är jag riktigt nöjd med min maskin och har aldrig haft något problem med den! Går som en gud på leden.

Har tyvärr inte kört pulka med den men mötte en swb pro-r 600 med pulka i vintras och antar att det funkar bra
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Jag älskade min Pro-R, men jag rekommenderar starkt att slänga original mattan då den är oduglig och sätta på en 44mm matta så har du en maskin som faktiskt fungerar att klättra med. (Om du inte åker i fjällen då är den för kort)
 

DentaO

Medlem
1 apr 2009
18
0
1
Krokom
ja körde både en sw pro-r-12 å en sw assault 144" förra säsongen å pro-r en e kanske grymmaste ledsmiskaren som finns åker man mycket led å långa sträckor finns de inget som slår den första riktiga turen förra säsongen för mig var me den å blev 25mil på en dag å knappt i kroppen efteråt pga dess lättkördhet å fjädring som dock kan behöva en lite hårdare shimsning på centerdämparen! men väl i snön så vill ja väl inte påstå den e speciellt bra trots ja körde 52as matta på min ingen klättermaskin direkt...

kan säga ja e sjukt mer nöjd med assaulten då grym maskin på de mesta dock inget man pressar led me en hel dag för då blir man trött!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Om man jämför switchback pro-r med en renegade XP vilken går bäst i snö om båda har 44mm matta ?

Hade en renegade xp 800 innan så jag jämför med den :)
Utan att ha kört nån av dom säger jag Switchbacken.
En längre matta är alltid plus i snö. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Switchbacken pro-r och renegaden har ju lika lång matta
Ha! Läste bara XP ja. Sorry. :)
Isf är dom nog jämbördiga. Rush har ju bra rykte om att gå bra i snön. Så kanske är SBn bättre?

Köp den du fått bäst pris på och eventuellt om du har nån bra handlar du föredrar i närheten är väl nästan mitt svar.
 

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Vad jag har hört så går det fin fint att dra kälke, sägs vara mycket bättre komfort för de som åker i kälken jämfört med skotrar med traditionell tunnel. Är själv på väg att köpa en swichback pro-r för familjens skull.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Varför kör du inte på just switchback assault då? Om du vill ha en maskin som går att dra pulka med men ändå ha längd och kunna leka är den definitivt bättre än pro-r, och kanske ett smartare alternativ än rmk assault, eftersom den dessutom har kylare i hela tunneln, tror den också har framme vid drivaxeln?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jadu hade mina funderingar , men ville ha dom nyare fotstegen utan att behöva lägga ut en massa extra pengar på att byta ut dom på switchbacken så då blev det RMK varianten istället med den extra mattlängden på köpet
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
ja körde både en sw pro-r-12 å en sw assault 144" förra säsongen å pro-r en e kanske grymmaste ledsmiskaren som finns åker man mycket led å långa sträckor finns de inget som slår den första riktiga turen förra säsongen för mig var me den å blev 25mil på en dag å knappt i kroppen efteråt pga dess lättkördhet å fjädring som dock kan behöva en lite hårdare shimsning på centerdämparen! men väl i snön så vill ja väl inte påstå den e speciellt bra trots ja körde 52as matta på min ingen klättermaskin direkt...

kan säga ja e sjukt mer nöjd med assaulten då grym maskin på de mesta dock inget man pressar led me en hel dag för då blir man trött!
Om det skulle bli mycket led en dag eller om man väljer att dra en pulka ibland är det några problem med varmgång?
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jag har en swb pro-r som jag kört med en säsong, tycker den är kung på leden och får mer än godkänt utanför. Däremot har jag haft lite kvalitetsproblem med min, såsom bussningar mm. som fått bytas på garantin. Är man intresserad av fjädring(som jag) så går den få otroligt följsam och fin. Som någon ovanstående skrev så kan man utan problem bränna av 25mil efter riktigt dålig led utan att bli trött nånstans, och det är väl bra betyg?