Symptom på punkterade flottörer?

Fojjer

Medlem
27 jan 2016
5
0
1
Hej!

Har en venture 480 -95 som går skit.

Har gått bra på tomgång och fullvarv men boggat ihop på låga varv när belastning kommer. Gick bättre i kallväder, -10 och under.

Rengjorde förgasarna ordentligt igår och provstartade i garaget; kändes rappt! Provkörde dock ej.

Sen när jag skulle iväg och testa i morse kändes den inte alls lika rapp och efter 10min gångtid var den helt orkeslös och fick bogsera hem.

Startar men har dålig tomgång.

Ena stiftet blött men gnista finns i båda. Kollat choke, luftskruv, kortat tändkabel, letat tjuvluft mm. mm.

Min idé är att flottörerna kan va punka så den går fett. "Dränktes" under natten. ... Reagerade på att jag tyckte det bildades bubblor på flottörerna när jag sköljde dom i hetvatten vilket skulle kunna vara upphettad luft genom småhål som tröck ut.

Låter det troligt? Flödar ju inte i nån slang på dessa spjällförgasare så det är svårt å se...

Nästa steg är väl plocka ner den igen och sen ge sig på tändsystem med tändspole, cdi mm men hoppas det ändå är förgasaren.

Aldrig haft punka så det är därför jag undrar. Tacksam för återkoppling!

/mathias

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Aldrig varit med om punka på flottörer men vafan. Det borde isåfall vara soppa i dom om du tar isär!

Ta isär gasarna igen och var jävligt noggran. Nu menar jag plasthandskar som du byter med jämna mellanrum och massa t-röd.

Kolla sätet till nålventilen samt kolla funktionen på nålventilerna.

Vänd på gasaren och sänk flottören långsamt samtidigt som du blåser där soppan kommer in. Ska bli jävlat tätt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De kan även vara läckande membran i bränslepumpen så de läcker in bensin i vevhuset så den surar på den cylindern. Testa pumpen genom att dra lös vacumslangen från vevhuset och sug i slangen,,de ska vara tvärstumt om den är ok.
 

Fojjer

Medlem
27 jan 2016
5
0
1
Aldrig varit med om punka på flottörer men vafan. Det borde isåfall vara soppa i dom om du tar isär!

Ta isär gasarna igen och var jävligt noggran. Nu menar jag plasthandskar som du byter med jämna mellanrum och massa t-röd.

Kolla sätet till nålventilen samt kolla funktionen på nålventilerna.

Vänd på gasaren och sänk flottören långsamt samtidigt som du blåser där soppan kommer in. Ska bli jävlat tätt
Nej du kan nog ha rätt. Troligare att det hänt nått när jag fipplat... tyckte nålventilen såg fin ut men jag får dubbelkolla. Ska även se över flottörhöjden så jag inte råkade böja till den.
Det som störde mig var att det kändes så bra när jag provstartade...
Tack för input!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Fojjer

Medlem
27 jan 2016
5
0
1
De kan även vara läckande membran i bränslepumpen så de läcker in bensin i vevhuset så den surar på den cylindern. Testa pumpen genom att dra lös vacumslangen från vevhuset och sug i slangen,,de ska vara tvärstumt om den är ok.
Ok! Värt att testa!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

LR800

Medlem
26 jan 2015
18
0
1
Mora
Har precis fått i ordning på min vmax 600 97a.
En förgasare flödade över. Gjorde först rent förgasarna bara men blev ingen skillnad. Så då justerade jag till flottör nivåerna enligt specifikation och bytte Oringen som tätar flottör nåls sätet. Efter det så gick den fint igen.
 

Fojjer

Medlem
27 jan 2016
5
0
1
Har precis fått i ordning på min vmax 600 97a.
En förgasare flödade över. Gjorde först rent förgasarna bara men blev ingen skillnad. Så då justerade jag till flottör nivåerna enligt specifikation och bytte Oringen som tätar flottör nåls sätet. Efter det så gick den fint igen.
Har gjort rent förgasrn igen och hittade lite ny skit i låggfarten. Gissar att det satt fast i gummiplutten som jag missat karva ren...
Justerade även flottörhöjden till spec.

Gick som en dröm med nya tändstift men började bli lite dålig igen när det gick tungt.
Ska kolla vidare i helgen, snöa så förbenat i går kväll.. .
Först å främst justera flottörhöjden lite för nog går den fett.
Återkommer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Fojjer

Medlem
27 jan 2016
5
0
1
Att man aldrig får ha exotiska problem... efter att ha haft isär förgasaren 3 ggr och justerat flottörhöjden utefter stiftfärg så går den fint igen! Luft/bränsleskruvarna är slitna så den är känslig på dom men nu är det äntligen rätt!
Tack för svar ni som ides!
/mathias

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk