Tändstiften färdiga efter 10min.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
som jag skrivit åt några andra,om skotern baktänder och går dåligt på lågvarv så kolla hur lågfartsmunstyckena ser ut,om dom baktänder så kan man släcka stift och dom är oftast helt död efteråt,Det brukar sitta olika huvudmunstycken i maskinerna för dom går oftast varmare/kallare på ena sidan och då kan dom kräva mindre/mer bränsle för att inte skära ihop
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Har du förgasare med powerjet så kan det vara läge att plugga dom för att lättare få någon ordning på bestyckningen.
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Okej, skotern baktänder inte... lag i nya stift och provade idag men det var inte som att den började gå bättre med dom nya stiften än vad den gick med dom gamla... ( br9ecs, förrut hade jag br9es) skall ta en provtur i de lite snö vi har här imorgon så kanske jag vet lite bättre hur den värkar må en idag... Jag provade bara byta stift och gasa lite med skotern upplyft... men märkte redan att den inte går bra tyvärr... den har inte derekt det skarpa ljudet av att maskinen arbetar... :mmph: reagerar inte riktigt på gasen häller men det kan även vara för att maskinen var kall... :tsk:
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Jag tror du kör på chock för länge, chocka tills motorn startar sen ploppa av den och dutta på den om den är på väg å stanna,jag hade problem med min med stiften men blev betydligt bättre efter tips.
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Var på provtur idag. Kan ju konstatera att skotern inte går som perfekt... har ny stift i men går inte ändå bra,inte enns precis när jag lag i stiften... 340 munstyck i båda förgasarna nu... tycker ni jag skall byta till något annat? (skotern gick bättre en förrut men ändå inte så jag kan säga att den gick bra...):mmph:
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
ganska mörka... ser ut som att den skulle få lite för mycket möjligtvis... med det var 0 grader idag så om jag skulle prova pånytt när det är kallare och se om den går bättre? eller hur känslig är den me temperaturen?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jag upplever att det är sällan huvudmunstycken ställer till med sånt här, kolla istället vart du har nålen och sänk den ev ett snäpp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Gör ett test att som hampus mf säger sopa i champion stift från bil dvs medvetet för lågt värmetal. Om den går fullt ut då är det ett bränsleproblem typ för fet . Kör helst inte på de mjuka stiften någ längre stund för det kan bli hål i kolv då, men du kan dra på fullt ut kortare sträckor.

Men de stift du ska åka senare är ngk br9eya som vi tjatat om för de tål mest felbestyckning/surning.
Men prova även champions motsvarighet i hårdhet mot 9 ngk,,ibland har faktiskt champion klarat mer surning än ngk eya (på vissa maskiner)
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Okej! finfint skall prova när det är kallare och se hur den går! :hahaha:
Annars öppnar jag förgasarna igen och tar mig en titt... vad säger ni om jag skulle lägga olika storlekar tex 330-340? eller ska jag köra med 340 i båda?
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Spelar ingen större roll då det ändå inte är huvudmunstycket som släcker stiften.Satt det powerjet i förgasarna eller inte?
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Ett solenoidstyrt munstycke som sitter på vissa årsmodeller.Har du såna å går det ett par kablar till en solenoid på vardera förgasaren.Sitter på höger sida.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Du kan plocka ur huvudmunstyckena och skotern ska gå bra ändå upp till halv gas, så det sitter inte i högfartsmunstyckena. Endera släcker du stift pga för feta lågfartsmunstycken i samband med värdelösa stift dvs alla stift utom ngk eya eller champion.
Försök hitta vilket storlek det ska sitta i lågfart standard och kolla vad som sitter i nu.

Om det är standardmunstycken i nu så finns risken att statorlindningen är väck.
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Skall försöka forska fram orginal lågfartsmunstycke, jo har läst lite om stator lindningarna och tycker det låter lite som att det kan vara problemet mitt... men jag börjar att prova munstycket nu...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Som sagt har du kollat vart du har nålen ? Släppte som sagt ner nålen ett steg på min 440 och de märktes väl.
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Vet ni vad. Igår kväll bytte jag primer på skotern eftersom när man gasade drog den bensin genom primern... Provkörde idag och skotern gick fint :D kanske lite småjustering med munstyckena ennu men överlag så tror jag problemet var att den drog till sig bensin själv genom primern, (själva primern var i ganska dåligt skick också... kom upp bensin när man pumpade och den ville inte riktigt pumpa bensin längre en upp till styret... ) Tog reda på att orginal munstycke är 350 i vänstra och 340 i högra, såå skall jag byta till orginal nu eller vad säger ni? överlag mycket nöjd att skotern gåår, bara att vänta på mera snöö nu! :amuse: