Tävla i enduro?

larssa88

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
jag har funderat på att testa tävla i enduro.. jag ska köpa en lynx enduro 550 -05 till vintern och undrar om det är något att tävla med? och hammnar man i 500 klassen då eller? skriv gärna tips eller synpunker

tacksam för svar
 
Last edited:

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Är du snuskigt duktig på att köra så kan man ju komma ändå hyffsat i motion 600.. Men försök hellre få tag i en 600 vattenkyld för 70 lax som en 550f kostar. Du får ju en 02-03a 600.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
ursäkta att jag kapar tråden men. Om man kommer med en 97as formula 3 skämmer man ut sig då i spåret?
Är det så att det är bara 03-04or som är ute och tävlar?
F3
 
Last edited:
S

Stigge K

Motion

Nej för fasiken, inte skämmer du ut dig. Man kör ju för att det är skoj och inte för att glänsa. Testa motionsklassen!! Perfekt instegsklass!
 
E

Ej medlem/Inloggad

sugen men? =/

läste här att det fanns 3klasser i sverige 500cc, 600cc och motion men om du kommer en som jag med en 800 får du inte köra då eller hamnar du i 600 klassen?
är rätt sugen på att prova så =)

kanske dum fråga?!?! men det man aldrig frågar om får man aldrig veta :)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Det blir nog som tyvärr som åskådare du får vara med.
Som jag förstått det så har man kubik klasserna för att hålla ner hastigheterna, i alla fall var ursprungs tanken det. :rolleyes:
Jag har även för mig att jag läst som någonstans att det varit förslag att tillåta värre maskiner.
Men jag kan ha fel.
Jag har en dock en stilla fundering: Hur vet man att skydd och hjälm är godkända??
Andre
 
E

Ej medlem/Inloggad

Tävla i enduro

Hej Andre. Tycker också det var konstigt att du inte fick svar på hur man vet vilka hjälmar och skydd som är godkända. I Svemos NT ( nationella reglementet ) finns det ex på hur hjälmar ska vara märkta Typ SIS SFS DS & E. I enduro behövs enligt specialreglementet (SR) endast ryggskydd som uppfyller Svemos regler, lite diffust skrivet men de flesta ryggskydd på marknaden uppfyller nog dessa regler. Själv rekommenderar jag att man använder ett kombinerat rygg & bröstskydd, det är värt varenda krona. I övrigt åker jag med armbågsskydd och knäskydd av bra kvalite. Bra skor är också en förutsättning, men de är väl självklart för ingen sätter väl sig på skotern med t ex jogging skor.
Att inte någon moderator svarat på din fråga är ju konstigt, men de kanske inte är så intresserade av ämnet. Jag blev utsedd till BAA 2004 i enduro i höstas och har varit inne på rubriken på den här hemsidan med jämna mellanrum men det finns inget om vilka som utnämnts till BAA i de olika grenarna sedan detta pris grundades 2003. Inte bra. Det fanns visserligen en notis om detta i snowmobile i början på vintern. Om det beror att någon som jobbat med det tappat suget vet jag inte men jag kanske kan få svar på det nu. De läser väl våra inlägg på leden.

BAA Enduro 2004
 
E

Ej medlem/Inloggad

Tävla i enduro

Hej Mikael. Tack, men jag är inget proffs. Bara gammal, kanske för gammal. Det var nog inte meningen att det skulle låta så kritiskt som ni uppfattade det. Som ni vet tycker jag att ni har en bra tidning och hemsida. De jag skulle vilja se var ju att de hände nåt under rubriken BAA. Håller med att de som vill pröva på enduro ska ta chansen och anmäla sig till lägret. Ha de gott