Tävla?

oliviaolsen

Medlem
24 jan 2009
6
0
1
Umeå
Hej!
Ja är en tjej som har lust å börja tävla med skoter.
Ja är väl mest inne på det här med skotercross men har även läst om
enduro en del. Kan ni ge mig lite tips om hur man startar upp med detta?
(jag förstår ju att de bli till å träna och sånt, men sen efter det tänkt ja?)
och hur vet man vilken klass man ska kör i?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
för det första, vad har du för skoter nu och hur mycket erfarenhet har du? ett tips är att skaffa tex en 550fläkt första året, hitta en bana som du kan träna på och nöta som tusan, nu har du 3-4 månader på dig att nöta ordentligt och lära dig en massa, kolla upp om det finns någon tjej i närheten av dig som tävlar så kanske ni kan träna tsm, säg som det är att du vill börja tävla och träna och hon kommer garanterat att hjälpa dig på traven, men skriv vad du har för skoter, om du kört på bana tidigare? sen kan du söka här på forumet efter "börja med skotercross" eller "börja tävla" så ska du se att du hittar massa info! hjälper dig gärna, skicka ett pm så kan jag hjälpa dig med massa om hur det fungerar osv.
 

oliviaolsen

Medlem
24 jan 2009
6
0
1
Umeå
Sv: Re: Tävla?

för det första, vad har du för skoter nu och hur mycket erfarenhet har du? ett tips är att skaffa tex en 550fläkt första året, hitta en bana som du kan träna på och nöta som tusan, nu har du 3-4 månader på dig att nöta ordentligt och lära dig en massa, kolla upp om det finns någon tjej i närheten av dig som tävlar så kanske ni kan träna tsm, säg som det är att du vill börja tävla och träna och hon kommer garanterat att hjälpa dig på traven, men skriv vad du har för skoter, om du kört på bana tidigare? sen kan du söka här på forumet efter "börja med skotercross" eller "börja tävla" så ska du se att du hittar massa info! hjälper dig gärna, skicka ett pm så kan jag hjälpa dig med massa om hur det fungerar osv.

tack så mkt för hjälpen, men jag vill helst inte köra bara med tjejer.. går det att köra med bådeock?
och hur vet man när man är "redo" för att tävla?
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Man kan givetvis köra med bådeock.
Du behöver välja skoter först. 600 cc är max kubikgräns i skotercross.
Med en fläktkyld maskin får du alltid möta killar i 600 Sport klassen.
Samtidigt så kan du köra med den maskinen i Tjej 600 klassen. Tjejerna kör dock med vätskekylda maskiner, dom flesta med 600 cc.
Väljer du en vätskekyld maskin med max 600cc så hamnar du automatiskt i Pro Stock klassen om du vill möta killarna, eller i Tjejer 600.
I Pro Stock klassen finns svenska eliten med standard maskiner. Men även blåbär som gör sin absolut första tävling i SM skotercross. (vilket jag tycker är helt fel. Men det är offtopic så det skriker)
I ProStock kommer du sällan eller aldrig till final i en tävling och defenitivt inte i ett SM kval. Inte dom två första åren iallafall. Om du inte är en helt sanslös förarbegåvning. (Vilket skulle vara en helt sjukt bra PR grej för skotersporten)
Med 600cc vätskekylda maskinen kan du också köra i Tjejer 600cc.
Men inte i 600 Sport klassen.
Inom SVEMO Snöskoter så är det enbart maskinen som styr vilken klass du ska köra. Inte dina föraregenskaper.
Men du är tjej och har därför lite mer valfrihet. Pro stock eller Tjejer 600 med en vätskekyld maskin.
Med fläktkyld får du köra. 600 Sport, ProStock och Tjejer 600. Men du har för liten motor i dom två senare klasserna, för att kunna konkurrera.
 

oliviaolsen

Medlem
24 jan 2009
6
0
1
Umeå
Man kan givetvis köra med bådeock.
Du behöver välja skoter först. 600 cc är max kubikgräns i skotercross.
Med en fläktkyld maskin får du alltid möta killar i 600 Sport klassen.
Samtidigt så kan du köra med den maskinen i Tjej 600 klassen. Tjejerna kör dock med vätskekylda maskiner, dom flesta med 600 cc.
Väljer du en vätskekyld maskin med max 600cc så hamnar du automatiskt i Pro Stock klassen om du vill möta killarna, eller i Tjejer 600.
I Pro Stock klassen finns svenska eliten med standard maskiner. Men även blåbär som gör sin absolut första tävling i SM skotercross. (vilket jag tycker är helt fel. Men det är offtopic så det skriker)
I ProStock kommer du sällan eller aldrig till final i en tävling och defenitivt inte i ett SM kval. Inte dom två första åren iallafall. Om du inte är en helt sanslös förarbegåvning. (Vilket skulle vara en helt sjukt bra PR grej för skotersporten)
Med 600cc vätskekylda maskinen kan du också köra i Tjejer 600cc.
Men inte i 600 Sport klassen.
Inom SVEMO Snöskoter så är det enbart maskinen som styr vilken klass du ska köra. Inte dina föraregenskaper.
Men du är tjej och har därför lite mer valfrihet. Pro stock eller Tjejer 600 med en vätskekyld maskin.
Med fläktkyld får du köra. 600 Sport, ProStock och Tjejer 600. Men du har för liten motor i dom två senare klasserna, för att kunna konkurrera.

Okej! Tack.
Men så ifall jag har vätskekyld så MÅSTE jag köra med tjejer? eller va?
och ifall jag har fläktkyld så kan jag köra med alla dom tre, men kan typ bara vinna över dom i 600 sport?
Det lät lite komplicerat! :)
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Med en vätskekyld maskin FÅR du tävla i ProStock och i Tjejer 600.
Du har en konkurrenskraftig maskin och med en förarbegåvning som saknar motstycke. Så står du på pallen i Pro Stock.
Med en normal förarbegågning står du på pallen i Tjejer 600.

Med en Fläktkyld skoter får du köra i alla klasser. Men du har inte en chans i ProStock (om du inte är bättre än Emil Öhman och Tucker Hibbert redan innan du börjar)
Du har mycket svårt att hävda dig i Tjejer 600 även om du är en naturbegåvning.
I 600 Sport så finns möjligheter till pallplats, med bättre än goda förar egenskaper.

Du måste inte köra i någon klass. Du måste inte tävla mot tjejer oavsett vilken skoter typ du väljer.
Men för att ha en chans så måste du som grundförutsättning, ha en konkurrenskraftig maskin. Som förutsättning nr två måste du ha förarskicklighet.