Tål en rmk 600 2012 små hopp.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hur kännsliga är lössnömaskiner igentligen?
Tål dom gupp och mindre hopp efter leden ?
Att dom kan hoppa i lössnö har man ju sett i alla filmklipp på youtube.

Jag är väldigt sugen på den nya brmk 600 "144" !
Men är lite rädd för att stötdämparna ska vara som cykelpumpar och att railsen ska vika sig om man drar på efter leden ?

Jag hoppar Sällan högre än att skotern precis lättar från marken så den behöver inte klara crossbane hopp direkt :)

Jag har provkört en phazer mtx och dämparna på den slog igenom bara man tittade på ett gupp lol !
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Inga problem, nu har jag iofs en 800 men jag blev förvånad över hur bra den tar sig fram på hårdpackad led. Och gupp/hopp är inga problem! :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Att tro att alla mountainmaskiner har dåliga dämpare efter att ha kört en phazer är ungefär som att tro att alla tjejer kör i fyllan efter att man har dejtat Josefin Craaford.

Det kommer att bli bra.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Haha, ingen dålig jämförelse arjeplogarn!

Har en likadan som du nämner, men -11. Dämparna har aldrig slagit igenom, har blåst på bra efter leder och klarar Naturhopp galant om man säger så, inga ramper precis ;)
Har dock 1 smått krökt undre a-arm, men det var operatörs fel, burka på älven med blankis under är ingen bra ide om man säger så ;)
 

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
Dessutom är 144 lite förstärkt med hårdare fjädrar. Jag försökte stressa dämparna lite under ett besök i saxnäs före jul och det funkade bra. Jag kör alltså 2012 rmk 600 144 väger runt 100. 10 mil hann det bli.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Samma färg fast blå?

Den är inte likadan,-12 är ju en helt annan maskin än så länge vi pratar 600.

Ontopic,jag den klarar sån körning.
Vit/röd/svart, är likadan maskin fast annat chassi ;-)?
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Utgår från att det inte är någon Pro modell du syftar på? Om det är en vanlig "sneak" så borde det vara samma dämperi som på min Rmk 800 -11, Ryde FX dämpare. Dämparna fram har funkat helt okej, tror aldrig dem har slagit igenom för mig (åkstilen påminner om din som du beskriver). Dämparna i boggien är jag däremot lite besviken över, tycker den slår igenom väldigt lätt, även vid lugnare ledkörning. Vid mindre hopp som drivor har jag också känt att den slår igenom.

Har nu till vintern inskaffat mig dämpare från en Assault 09:a, bytt fram, och främre boggiedämpare, går att hitta relativ billigt beggat. Har dock inte hunnit testa men tvivlar på att det blir sämre även om dem fått en del kritik.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ok!
Enligt polaris så ska det vara hårdare fjädrar på dämparna på 144 versionen av rmk 600. 2012 så dom kaske klarar sig lite bättre ? Vad tror du "startrak"?
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Skadar ju absolut inte med hårdare fjädrar, kanske löser problemet. Framdämparna tror jag du klarar dig bra på. Det är just i boggin som jag upplevt problem med. Ska försöka göra en testkörning imorgon, har bytt främre boggidämparen idag så ska bli spännande att se hur den uppför sig :)

I övrigt tror jag en RMK 600 144" är en riktigt rolig skoter. Bra motor, smidig(!) och ganska "lagom" längd i min mening om man nu inte ska utmana dem värsta branterna. Tror du kommer bli nöjd, är väl bra på pris på dem också?
Om du känner dig missnöjd över dämparna så går det ju givetvis att ordna, pröjsade ca 4000 pix för alla mina, dock så passar inte bakre boggidämparen från 09ans assault, något jag fick reda på efter jag inhandlat dem...
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tror ni att nybörjare som jag märker stor skilnad i mellan rmk 600. 144 från 2010 och den nyaste från 2012. ?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Nej.

09-11 rmk är sjukt lättkörd,har haft ett par stycken.

Jag har gått från breda fotsteg -08 till smala -09-> och märkte vilken skillnad det var,att köpa en ny -12 med återigen breda fotsteg som skotern hänger upp sig på skulle aldrig hända!
Det är en lössnömaskin och dom ska f-n inte ha feta fotsteg som hänger sig på snön! Polaris hade otur när dom tänkte där!
 

polaris_racing

Välkänd medlem
3 jan 2006
112
0
6
stockholm
Lånar tråden lite, ja hoppas det är lungt =) köpte mig en rmk 800 144 igår en 10a! inte för att ja direkt oroar mig för att dämparna ska slå igenom (väger 80 kilo) men OM dom nu gör det spec i boggien, kan man chimsa om ryde fx dämparna så dom blir hårdare?

mvh