Tömt kylarvattnet!

holm_

Välkänd medlem
27 okt 2005
107
0
16
Umeå
Tjena.

Tömde ur kylarvattnet ur skotern min för att jag skulle plocka lös motorn.
Och nu har jag satt tillbaka motorn och ska hälla i ny kylarvätska, är det något man ska tänka på när man gör det?

Ska man hälla i lite i taget och köra igång motorn så vätskan går runt i hela systemet?
För som det är nu går det inte i mer än ca: 1 dl :S

Tacksam för svar!!
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
palla upp skotern så att skidorna e 1-1,5m upp i luften
på så vis tvingar du luften som e i kylarna att komma upp
fyll tills det inte kommer i något mera
du kan ju starta skotern fram och tillbaka men gasa inte så mycket bara.
sen när du tror att du fyllt kylsystemet så palla upp skotern så pass att motorn e den högsta pungten av kylsystemet starta skotern och öppna avluftnings skruven som brukar sitta på kylvetske ingången till toppen
ha den lite öppen ända tills det bara kommer vatten då stänger du den och då e systemet luftat
kommihåg att fylla på en skvätt till efteråt
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Istället för att starta motorn stod inne med skotern å hade inte monterat klart boggien så körde jag med vattenpumpen med borrflugan :D upplyftad som håxås skrev. Men givetsvis så måste man lufta ur den ordentligt när man kan köra den. Gjorde bara så där för att det tog så lång tid.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
När du luftar så samtidigt som du hissar upp framänden lossa på klammret på slangen som går in i termostatlocket och tryck in en smal mejsel eller nått så luften kan komma ut där då fyller du kylsystemet bakvägen så att säga det funkat kanonbra.

Ett annat tips som funkar bra är att ta en gummislang ~30cm lång som är så grov (alt linda tex eltape) att du kan tränga ner den i påfyllningshålet så det blir tätt och i andra änden trycker du ner en tratt eller avskuren PET flaska eller nåt som du kan fylla på i, när du då håller upp tratten får du högre höjd på vätskenivån så luften kommer ut lättare se bara till att fylla på så du hela tiden har vätska uppe i tratten och sen låta skotern gå på tomgång och fylla på i tratten allt efter som det sjunker undan tills termostaten öppnat (då bubblar det rejält om du inte följt tips 1 först vill säga) och när det bubblat färdigt då är det fritt från luft.
Funkar garanterat på allt bilar, hojar, skotrar osv....
 

Pyret

Medlem
19 jan 2006
24
0
1
umeå
Hur mycket kylarvätska rymmer en skoter? Jag har just bytt motor och fick i ungefär 2l kylarvätska.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Hur mycket kylarvätska rymmer en skoter? Jag har just bytt motor och fick i ungefär 2l kylarvätska.
Dom flesta rymmer 3-4l totalt så att du bara fått i 2l efter motorbytet är inget märkligt såvida du inte tömt kylarna också.