ta bort separat 2-takt

T.KORPE

Medlem
17 sept 2006
18
0
1
Gävle
Tjena!!!

jag tänkte ta bort den separata oljeblandningen hur ska jag göra? jag tänkte ta bort slangen till burken och bara plugga slangen(enklast) men går det att göra så eller?
/mvh Tommy
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
Du får nog kolla upp så att inte vatten pumpen smörjs av 2t oljan, så är de iallafall på ski doo mach1 från 91
 
R

Robin

helst bör man inte ta bort separat om man har det, fixa istället din om den är trasig...
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Skulle vilja låna tråden lite och fråga samma sak om en SRV 540 -86?!
Hur funkar pumpen på en sådan? Jag menar d e en gammal skoter å d e dumt och chansa att pumpen håller nå mycke längre! Är det bara att plocka bort och plugga?! Tacksam för svar! m.v.h HK mattan
 
R

Robin

min kusin har haft en exelv 540 -87 tror jag att det var och om det är samma motor så går det nog bra att plugga igen...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
har själv haft en yamaha 540 där oljepumpen havererade...jag tog helt sonika brt pump och mellandrev och gjorde en täckbricka över. såvitt jag kunde förstå så matade den endast in olja till bensinen via slangar till insugsrören.
ang. Lynxen: Är det en 583a? Dvs. slidmatad? Isåfall måste du göra en liten burk med olja som får gå runt och smörja slidskivan, ifall du plockar bort pumpen.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Enduro 600

Tjena!!!

Jag tänkte ta bort den separata oljeblandningen hur ska jag göra ?
Jag tänkte ta bort slangen till burken och bara plugga slangen (enklast),
..men går det att göra så eller ?
/mvh Tommy
Det skulle vara enklare att ge dig ett exact svar om du talade om vilken skoter, årsmodell och vilken motor du har ! :rolleyes:

( Visserligen står det i din Profil : Lynx Enduro 600 , men du nämner inget om årsmodell vilket gör att det skiljer på motorerna ! )

.
 

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
Man ska helst inte ta bort det alls om det funkar har jag hört. Anledningen är att det är dumt o ta bort nått som funkar, samt att om du blandar oljan i bensinen så får du en "konstant" oljemängd in i motorn, medans om du använder pumpen så pumpar den in olika beroende på hur du gasar, med andra ord kommer den få lite för mycket olja vid tomgång/slö körning men kanske lagom för högre fart, eller tvärtom beroende på oljeprocent.