Ta lös drivaxeln MM700

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag ska ta lös drivaxeln på min MM700. Drivhjulen ska bytas till noslip och jag passar på att byta drivaxellagren.

Boggien, kedjehuset, kedjan och nedre drevet är borta.
Och nu?
* Låsringen på kedjehussidan, utanför lagret. Den ska bort antar jag?
* Hur får jag lös lagret på variatorsidan? Är det de 3 bultarna under sekundärvariatorn?
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hela kedjehuset ska väck från chassiet. Sen är det de tre bultarna som du säger. Är även två nitar där från fabrik. Har drivaxeln varit bortmonterad nån gång tidigare är det troligt att inte nitarna sitter kvar. Lycka till
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
På Vipern var det låsring på lagret. Men det kanske är annorlunda på MM. Mao du lossar bultarna på variatorsidan och sen i tunneln lossar du lagerlåsningen sen tar du lös lagret från axeln och därefter är det bara att dra ut den.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Lagret på variatorsidan är ett lager men hylsa som skruvas fast på drivaxeln. Du måste krypa under skotern och lossa 3 små torxskruvar tror jag det var på hylsan och sen drar du bort lagret från axeln. Du måste ju också skruva lös vinkelväxeln (den lilla kåpan som sitter med 3 skruvar under sek variatorn)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Lagret på variatorsidan är ett lager men hylsa som skruvas fast på drivaxeln. Du måste krypa under skotern och lossa 3 små torxskruvar tror jag det var på hylsan och sen drar du bort lagret från axeln. Du måste ju också skruva lös vinkelväxeln (den lilla kåpan som sitter med 3 skruvar under sek variatorn)
Jag har skruvat lös hylsan på drivaxeln. Och vinkelväxeln.
När jag har fått lös låsringen på kedjehus-sidan, vad gör jag då?


(Kan tipsa om att köpa lager på Momentum i stället för hos skoterfirman. Exempel: Duells tar 490 kr för ett drivaxellager, Momentum tar under 200 kr.)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag har skruvat lös hylsan på drivaxeln. Och vinkelväxeln.
När jag har fått lös låsringen på kedjehus-sidan, vad gör jag då?
Då knackar du ut lagret från insidan. Du kan använda en gammal och dålig skruvmejsel som du håller upp och ner och slår med en hammare på om du förstår hur jag menar?
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
(Kan tipsa om att köpa lager på Momentum i stället för hos skoterfirman. Exempel: Duells tar 490 kr för ett drivaxellager, Momentum tar under 200 kr.)
Är du säker på att dom är exakt lika så man inte behöver bygga om lagerhållaren. När jag snackade med momentum så var det skillnad på deras lager och yamaha original. Det ena av dom (minns inte vilket det var) var nersvarvat i ytterbanan och skulle därför inte passa perfekt i lagerhållaren.

Originallager på Yamaha (Temab) här i Lycksele fick jag ge 575kr för.
Hutlösa priser. Nästa gång blir det ett vanligt 6205 med modifierad lagerhållare.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är du säker på att dom är exakt lika så man inte behöver bygga om lagerhållaren. När jag snackade med momentum så var det skillnad på deras lager och yamaha original. Det ena av dom (minns inte vilket det var) var nersvarvat i ytterbanan och skulle därför inte passa perfekt i lagerhållaren.

Originallager på Yamaha (Temab) här i Lycksele fick jag ge 575kr för.
Hutlösa priser. Nästa gång blir det ett vanligt 6205 med modifierad lagerhållare.
Det finns schims till Momentums lager så att de passat lagerfästen som vill ha rak ytterbana. Vet ej om Momentum själva har dessa.

Tror lagret heter UB205.
 

dave333

Medlem
20 mar 2008
38
2
8
Vid låg hastighet känner jag ett kuggade/klättrande/obalanserad känsla som försvinner vid lite högre fart. Kanske har lagret har mycket spel/är slut? Kör en 700mm från 2001.

Hade löst det på kedjehus sidan tidigare i åt, där vi det inte mycket spel. Om jag skall byta det på motsatt sida, visst behöver jag inte lös med drivaxeln ? (variatorsidan)
 

dave333

Medlem
20 mar 2008
38
2
8
okey, några tips på vägen skulle sitta fint! Blir det ut med kedjehuset då också?
I min värd så trodde jag att drivaxeln skulle kunna sitta kvar :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du måste upp med kedjehuset för att kunna ta ur drivaxeln. Men jag vill minnas att det räckte med att lossa huset för att få ut drivaxeln ur läget och byta vänstra lagret. Nu är det snart tio år sedan jag gjorde jobbet själv så jag kan minnas fel...


3=6
 

dave333

Medlem
20 mar 2008
38
2
8
Någon annan som gjort detta nyligt och vet om det går att slippa låssa på kedjehuset?