Tappar gnistan på 700 H.M -00

xonz

Medlem
12 feb 2009
40
0
1
piteå
ZX chassit måste vara det underbaraste chassit att använda som båt, går som en dröm efter lite fin justeringar och man klarar sig med en skvätt silikon och en bit silvertejp. Nog predikat om dessa gamla godingar och över till problemet.

Jag har haft ut skotern på vattnet ett antal gånger och endast en gång efter botten, men det var för någon vecka sedan och idag när jag for ut på en liten tur med den så började den misstända, jag tog mig i land och stängde av skotern för att sedan bli av med allt vad gnista innebar.

Har kollat statorn som levererar 16 ohm samt ca 7-8 volt vilket i mina ögon inte ska vara problemet då dessa värden ska leverera en gnista, jag har prövat med en ny tändspole och självklart nya stift men fortfarande ingen gnista. Jag börjar inse att det kan vara mpem boxen som strular och då jag använder skotern som vattenskoter så är jag inte speciellt sugen på att införskaffa mig en ny för att kunna använda hel/halv lyse, handtagsvärmar, dess osv så jag undrar ifall det är någon som vet ifall det går koppla runt mpem boxen om man tar bort den?

Jag är ute efter ett el system som enbart innehåller en dödare och ger gnista, ingenting annat. Så om något vet hur man kopplar runt mpem boxen, allstå går direkt från statorn till tändspolen genom en enkel cdi box eller dylikt får gärna dela med sig även ifall någon vet av sig vad problemet kan vara i nu läget!

MVH
Palla