TC 1000 motor i ett mountain cat chassi

alexanderw

Ny medlem
12 nov 2012
4
0
1
Kalix
Hej! Jag har just inhandlat mig en thundercat 1000 -01 inför vintern och hade lite funderingar på att förlänga den.

Tänkte försöka få tag i ett mountain cat chassi med boggie & matta färdigt, men min fråga till er är då om mountain cat chassit kommer att hålla eller kommer det att vrida sig? Och motorn, passar den rakt av eller kommer det bli komplicerat att byta chassi?

Har ni någon bättre idé? Tänkte mest på att byta chassi i och med att mountain cat chassit är i alu också så får man ju ner vikten litegrann också.

Sen har jag sett att det finns förlängnings-kit till boggien men håller det verkligen? och finns det någon färdig tunnelförlängning till dom kit'en eller måste man bygga eget?¨

Tack på förhand!:blink1:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Gjorde exakt det du vill göra för 2 år sedan.

Använde ett mc600 -01 Chassie. Motor passar bolt on men de högra motorfästena måste har Inge färdiga gängor. Men hålen är förborrade i chassiet så du behöver bara gänga dem. Jag använde m8 std gänga, funkade kalas.

Chassiet håller och all plast osv passar. Men du måste även använda sekundäraxeln från tc 1000. Passar även den bolt on.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Gjorde exakt det du vill göra för 2 år sedan.

Använde ett mc600 -01 Chassie. Motor passar bolt on men de högra motorfästena måste har Inge färdiga gängor. Men hålen är förborrade i chassiet så du behöver bara gänga dem. Jag använde m8 std gänga, funkade kalas.

Chassiet håller och all plast osv passar. Men du måste även använda sekundäraxeln från tc 1000. Passar även den bolt on.
Varför måste man byta till Tc sekundäraxel?

Mycket intressant att motorn passar så lätt,,,nu fick jag griller i huvet för jag har ju en Tc 900a motor komplett med fuggar o pipor.

Jag antar att man måste ha pipor från en 2a gen chassi dvs minst 99-?

Passar en Tc motor lika enkelt i alla 99 till 03 chassin som normalt har en twinn i sig typ 440-800cc?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det jag menar med att all plast passar är att tc plasten passar direkt på chassiet, inte stt pipor med mera passar utan modifiering.

Motorfästen från -99+ tc krävs. Plasten från tc -99+ krävs. Alla zr3 chassien duger.

Om man vill använda zr3 huv så krävs ombyggnation av pipor.

Har även en thundertrippel i kingcaten och där krävdes det lite ombakning av pipor. Rekommenderar då 97-98 tc pipor då dessa är lättare att rymma under zr huven.

Zrt/tc secundäraxeln är bredare. Eftersom primären på tcn sitter längre ut mot buken jämfört med en twin så måste sekundären ut. Orginalaxeln funkar, men inget jag skulle rekommendera då den är 5cm kortare.

Att beakta är att ni ej(om ni inte vill ha massa extrajobb) använda ett 1m Chassie. Då sekundäraxeln ligger lägre i denna så passar inte thundercatens bakre/vänstra motorfäste.