En tc 100 98a Inköptes förra vintern av en enda anledning,,, Billigast och enklast komma över 200hk.
Den har bandat ca 750 mil och är i ovanligt fint skick,,,Enda åtgärd på dessa 750 mil var byte av balancelager förra vintern i förebyggande syfte.
Men nu måste jag vässa relativt hårt för att åka jämt skägg med kompisarens 900 96a som jag/han trimmade i vårvinter. Det var den som sålde in mig på tc,, gat däme vad bra den går trotts att vi inte har kortat piporna på den än..Den ligger på ca 200hk troligast,,,Vi ska fara och bänka in bägge motorerna så fort jag Vi är klara.
Jag tänkte beskriva alla åtgärder vartefter dom blir klara,,,Steg för steg så att säga med bilder i överflöd.
Tänkt Motordata blir följande
1. Portade och höjda cyllar till en durr på 205grader (org 198) (tc 900an portades till 205 också.
2.Topparna svarvas till rätt klämspalt och högre komp förhåll ca 12,5-1
3.Vevhus portas och plastas ordentligt,,,Mest jobb på en tc 900/1000 ja även 600. Inpassning mot cylindrar hutlöst mycket jobb
4.Förgasare Tas upp till närmare 40mm och Trottlar plastas igen liknande UFO brickor +Boost IIIs Powerjet fullt justerbart. Orginal luftburk uppkapad max
5. Reedkorgar är redan max portade och Boost IIIs stepper reeds sitter i. Reedkorgar spacras ut ca 6mm
6. Boostbottlar modell Boost IIIs special 3 separata kommer tillverkas. Redan provkördas på kompisarens tc 900a med stenbra resultat!!
7. Ställbart tändläge kommer slipas till--
8. Piporna är standard som ska kapas till rätt längd för tänkt varvtal (9000v) minst 10 cm ska bort Dämpare blir Boost special såklart,,Ombyggda Husabergare trippeldämpare
9. Kolvarna kommer få samma modd som jag gjorde åt kompisarens tc 900 ,,,nämligen bort med undre kolvringen och nitade undre ringspår. Och viktjustering
10. Viktigast!! Ta bort den äckliga balaceaxeln ,,,Redan gjort på K,P 900an med hutlöst bra resultat!! vattenpump blir då eldriven
Jag har i dag bara mekat av topparna och kollat org Durr och skicket på cylindrar kolvar. (stenfina) Beräknat avsvarvning toppar,,,Planering med andra ord
Uppmätt durr på utblås 198grader Blowdown ca 33 Cylibdrarna kommer spacras upp 2mm för att nå ca 204-5 grad Blowdown orörd. Kommerv även plasta en anig och maxbreddas i portar.
Topparna kommer svarvas ner närmare 3mm i Ytterkant så centrum topp åker ner i cylindern till rätt klämspalt (1,1mm) och rätt kompförhåll. ca 12,5-1 är målet org ca 11,2-1. Vill kunna åka 98 oktan.
Några bilder är redan tagena på oskulden. Jag har lagt dom i mitt bildgalleri här på Snowmobile..Alla bilder före hamstern är tc 1000 finns äldrte bilder på tc 900 jobbet efter hamstern
http://www.snowmobile.se/forum/album.php?albumid=284
Den har bandat ca 750 mil och är i ovanligt fint skick,,,Enda åtgärd på dessa 750 mil var byte av balancelager förra vintern i förebyggande syfte.
Men nu måste jag vässa relativt hårt för att åka jämt skägg med kompisarens 900 96a som jag/han trimmade i vårvinter. Det var den som sålde in mig på tc,, gat däme vad bra den går trotts att vi inte har kortat piporna på den än..Den ligger på ca 200hk troligast,,,Vi ska fara och bänka in bägge motorerna så fort jag Vi är klara.
Jag tänkte beskriva alla åtgärder vartefter dom blir klara,,,Steg för steg så att säga med bilder i överflöd.
Tänkt Motordata blir följande
1. Portade och höjda cyllar till en durr på 205grader (org 198) (tc 900an portades till 205 också.
2.Topparna svarvas till rätt klämspalt och högre komp förhåll ca 12,5-1
3.Vevhus portas och plastas ordentligt,,,Mest jobb på en tc 900/1000 ja även 600. Inpassning mot cylindrar hutlöst mycket jobb
4.Förgasare Tas upp till närmare 40mm och Trottlar plastas igen liknande UFO brickor +Boost IIIs Powerjet fullt justerbart. Orginal luftburk uppkapad max
5. Reedkorgar är redan max portade och Boost IIIs stepper reeds sitter i. Reedkorgar spacras ut ca 6mm
6. Boostbottlar modell Boost IIIs special 3 separata kommer tillverkas. Redan provkördas på kompisarens tc 900a med stenbra resultat!!
7. Ställbart tändläge kommer slipas till--
8. Piporna är standard som ska kapas till rätt längd för tänkt varvtal (9000v) minst 10 cm ska bort Dämpare blir Boost special såklart,,Ombyggda Husabergare trippeldämpare
9. Kolvarna kommer få samma modd som jag gjorde åt kompisarens tc 900 ,,,nämligen bort med undre kolvringen och nitade undre ringspår. Och viktjustering
10. Viktigast!! Ta bort den äckliga balaceaxeln ,,,Redan gjort på K,P 900an med hutlöst bra resultat!! vattenpump blir då eldriven
Jag har i dag bara mekat av topparna och kollat org Durr och skicket på cylindrar kolvar. (stenfina) Beräknat avsvarvning toppar,,,Planering med andra ord
Uppmätt durr på utblås 198grader Blowdown ca 33 Cylibdrarna kommer spacras upp 2mm för att nå ca 204-5 grad Blowdown orörd. Kommerv även plasta en anig och maxbreddas i portar.
Topparna kommer svarvas ner närmare 3mm i Ytterkant så centrum topp åker ner i cylindern till rätt klämspalt (1,1mm) och rätt kompförhåll. ca 12,5-1 är målet org ca 11,2-1. Vill kunna åka 98 oktan.
Några bilder är redan tagena på oskulden. Jag har lagt dom i mitt bildgalleri här på Snowmobile..Alla bilder före hamstern är tc 1000 finns äldrte bilder på tc 900 jobbet efter hamstern
http://www.snowmobile.se/forum/album.php?albumid=284